Full version: vad är detta?
boxer2
Min clivia miniata har fått en sån här efter den hade slutblommat, är det en frökapsel?
kan jag isåfall plantera denna i vanlig blomjord och få en ny lika dan planta sen den den sitter på just nu? hur planterar jag den i såfall? ska jag lägga i den hel eller ska den delas? bifogar foto på hur den ser ut. hoppas ni kan hjälpa mig. smile.gif
Tosan
Här finns massor om förökning av clivia... Såvitt jag förstår ska först frökapseln bli röd och mogna, och inuti hittar du fröna.
Lycka till!
boxer2
tackar. då gjorde jag fel detta året. planterade den när den var grön fortfarande, får se om där blir nått ändå. annars får jag hoppas på att jag får en frökapsel igen nästa år. finns det något jag kan göra för att säkert få en kapsel igen nästa år?
Rossi
CITAT (boxer2 @ 11-08-2008, 17:59) *
tackar. då gjorde jag fel detta året. planterade den när den var grön fortfarande, får se om där blir nått ändå. annars får jag hoppas på att jag får en frökapsel igen nästa år. finns det något jag kan göra för att säkert få en kapsel igen nästa år?

Boxer! Du ska inte plantera hela frökapseln utan plocka ut fröet/fröerna som är inuti frökapseln. Frökapseln behöver inte bli röd men låt den sitta kvar på moderplantan ca. ett år innan du försiktigt öppnar den och plockar ut fröet/fröerna. Jag har precis gjort så på en frökapsel och den innehöll två stora frön som jag har sått nu och det ena fröet har redan bildat en rot.

Lycka till!
clivia
CITAT (Rossi @ 16-08-2008, 21:13) *
Boxer! Du ska inte plantera hela frökapseln utan plocka ut fröet/fröerna som är inuti frökapseln. Frökapseln behöver inte bli röd men låt den sitta kvar på moderplantan ca. ett år innan du försiktigt öppnar den och plockar ut fröet/fröerna. Jag har precis gjort så på en frökapsel och den innehöll två stora frön som jag har sått nu och det ena fröet har redan bildat en rot.

Lycka till!

Rossi, frökapseln behöver bli mogen och det blir det efter cca 8-9 månader, 9-månader gammal frökapsel kan du öppna och så fröna. Det finns en oskriven regel att du kan plocka fröna som börjar få färg för att undvika groende fröna i kapseln. Efter ett år är kapseln garanterat gul eller röd hos klivias vanliga sorter.

titta på mina bilder:

ett år gammla frön:
[attachment=22817:9.4.2006...mla_frön.jpg]

9-månader gammla frön:
[attachment=22824:1.1.2008...mla_frön.jpg]

MVH/clivia

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon