Full version: Pygme dadelpalm
eld och vatten
Hej har köpt en ca 2m hög palm. Tar tacksamt emot tips på hur man bäst sköter den ( omplantering mm ) Tanken är att den ska vara ute under sommaren.
Rafael
Har odlat flera dadelpalmer från dadelkärnor (förvånansvärt lätt). Min erfarenhet är att de vill ha rätt mycket vatten. Tänk på att de inte är kaktusar: de växer normalt inte mitt i öken utan vid oaserna. Där har de mycket vatten i marken och mycket varm och torr luft. Passar ganska bra svenskt inomhusklimat, alltså.

Sen blev jag häpen över hur lite vatten som en madagaskarpalm ska ha, men det är en helt annan sak. Det är tydligen inte palm som palm.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rafael @ 10-08-2008, 19:35) *
Har odlat flera dadelpalmer från dadelkärnor (förvånansvärt lätt). Min erfarenhet är att de vill ha rätt mycket vatten. Tänk på att de inte är kaktusar: de växer normalt inte mitt i öken utan vid oaserna. Där har de mycket vatten i marken och mycket varm och torr luft. Passar ganska bra svenskt inomhusklimat, alltså.

Sen blev jag häpen över hur lite vatten som en madagaskarpalm ska ha, men det är en helt annan sak. Det är tydligen inte palm som palm.

nu tänker du väl på fel växter ? kompiskram.gif

denna som person frågar om är en Phoenix roebelenii alltså en ''äkta'' palm som heter Pygme dadelpalm eller finbladig dadelpalm eller miniatyr dadelpalm . som växer i tropiska skogar i Indien och i det området .

och dadelpalm från kärnor är en Phoenix dactylifera alltså en äkta dadelpalm . som växer i halvöken och i subtropiska delar av norra afrika .

och madagaskarpalm är en suckulent som heter Pachypodium lamerei och är ingen palm eller kaktus .
Alexander-VG-zon3
CITAT (eld och vatten @ 10-08-2008, 18:47) *
Hej har köpt en ca 2m hög palm. Tar tacksamt emot tips på hur man bäst sköter den ( omplantering mm ) Tanken är att den ska vara ute under sommaren.

sätter du ut den under sommaren kommer du garanterat bränna alla blad på den . och det är inte snyggt ,, och denna palmen kan du kasta efter den är skadad då den växer långsamt så tar det lång tid innan den ser snygg ut igen . dessa palmer är ofta odlade i växthus och har väldigt klena blad . ska man ha den ute under sommaren ( eller sen vår ) så måste man vänja den väldigt mycket . och måste först stå vindskyddat i hel skugga sedan flyttas den sakta till halvskuggit läge där den kan stå tills hösten kommer ( tas in innan det blir kallt dvs under +5c vill den inte ha ) . har du den ute bör den övervintra svalt runt +10c +15c och extra ljuse och hållas lätt fuktig även under vintern . väl ute så hålls den fuktig hela tiden ge normalt med näring från maj till sept och du planterar om den i feb-april i ny jord ( krukväxt eller planteringsjord uppblandat med leca ) .

har du däremot ett växthus den kan va i under vår-sommar-höst och kanske även vinter om det är uppvarmt kommer den trivas bra i . eller en vinterträdgård eller ett uterum som är ljust så kan den står där också och där kommer den trivas väldigt bra . också inne kan den stå i ett ljust fönster men där får den ibland ohyra och bruna bladspetsar och mår dåligt på vintern men den brukar klara sig bra även som krukväxt och kommer växa bra .

som sagt ska du ha en ''terasspalm'' så är inte denna ett bra alternativ .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon