Full version: Svamp i gräsmattan
angylp
Hjälper det att plocka svamp som man har i gräsmattan ? Det vi har är röksvamp och några gulaktiga.. Minskar man spridningen tex ?
Piccante
Nej, det hjälper föga. Den del av svampen (fruktkroppen) som är ovan mark är bara några futtiga % av hela svampens massa. Svampar består till större delen av hyfer (rottrådar) som bildar ett nätverk (mycel) antingen i mark eller i trä och annat organiskt material. Sen har svampsporer väldigt bra spridningsförmåga och finns i luften ändå även om du skulle plocka bort dina. Det är mest för syns skull man tar bort svamp.
Ragnwald
Hej
Har haft mina funderingar i ämnet och tror jag ska pröva med en Roundupbehandling. g.gif
Någon som provat om det fungerar?
angylp
Roundup låter extremt..då dör väl även gräsmattan ?

En fundering är om svamparna kan ta över gräsmattan så småningom (jag har tex vissa område där svamparna har format ett cirkelmönster.) Måste man då gräva upp och så om ?
Ragnwald
Vad gäller Roundup, har jag mycket god erfarenhet av just bekämpning av jordtistlar som utvecklar ett mycket djupt rotnät, omöjligt att gräva bort.
Jag stryker försiktigt på bladen och efter en vecka har de dött och endast lämnat den gräsfria yta som de ju tog upp i sin tillväxt. Hade tusentals i gräsmattan när jag flyttade till denna fastighet för 4 år sedan, nu får jag leta om jag kan finna en eller två för en engångsbehandling per år. Och gräsmattan är nu tät, grön och fin.
Har tom behandlat tistlar som vuxit alldeles intill mina favoritrosor, utan några som helst problem. cool.gif

Häxring kallas svampen som även jag har på ett ställe. Kanske inte så besvärande, men kräver ändock plockning för hand, ett par omgångar, för att gräsmattan ska se anständig ut.
Att plocka bort dessa för hand, hindrar ju sporspridningen från dessa exemplar i gräsmattan, så jag slipper fler ringar härrörande från dessa i alla fall.
Ska testa på svampen när den visar sig igen, så får vi se. Avlägger rapport så småningom.
angylp
Ser fram emot din rapport samt hur du gick tillväga, gärna någno bild smile.gif
Piccante
CITAT (Ragnwald @ 14-08-2008, 01:08) *
Vad gäller Roundup, har jag mycket god erfarenhet av just bekämpning av jordtistlar som utvecklar ett mycket djupt rotnät, omöjligt att gräva bort.
Jag stryker försiktigt på bladen och efter en vecka har de dött och endast lämnat den gräsfria yta som de ju tog upp i sin tillväxt. Hade tusentals i gräsmattan när jag flyttade till denna fastighet för 4 år sedan, nu får jag leta om jag kan finna en eller två för en engångsbehandling per år. Och gräsmattan är nu tät, grön och fin.
Har tom behandlat tistlar som vuxit alldeles intill mina favoritrosor, utan några som helst problem. cool.gif

Häxring kallas svampen som även jag har på ett ställe. Kanske inte så besvärande, men kräver ändock plockning för hand, ett par omgångar, för att gräsmattan ska se anständig ut.
Att plocka bort dessa för hand, hindrar ju sporspridningen från dessa exemplar i gräsmattan, så jag slipper fler ringar härrörande från dessa i alla fall.
Ska testa på svampen när den visar sig igen, så får vi se. Avlägger rapport så småningom.

Häxring kallas det när svampar växer i koncentriska ringar i gräsmattor. Svampens fruktkroppar kommer underifrån från hyferna, fruktkroppar växer inte upp direkt från sporer. Dessutom är sporer extremt lättspridda så även om man plockar upp svampar på din tomt så sprids det ändå från närområdet.
Svampar har ganska annorlunda anatomi än växter så jag vet inte om Roundup funkar så väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon