Vad gäller Roundup, har jag mycket god erfarenhet av just bekämpning av jordtistlar som utvecklar ett mycket djupt rotnät, omöjligt att gräva bort.
Jag stryker försiktigt på bladen och efter en vecka har de dött och endast lämnat den gräsfria yta som de ju tog upp i sin tillväxt. Hade tusentals i gräsmattan när jag flyttade till denna fastighet för 4 år sedan, nu får jag leta om jag kan finna en eller två för en engångsbehandling per år. Och gräsmattan är nu tät, grön och fin.
Har tom behandlat tistlar som vuxit alldeles intill mina favoritrosor, utan några som helst problem.
Häxring kallas svampen som även jag har på ett ställe. Kanske inte så besvärande, men kräver ändock plockning för hand, ett par omgångar, för att gräsmattan ska se anständig ut.
Att plocka bort dessa för hand, hindrar ju sporspridningen från dessa exemplar i gräsmattan, så jag slipper fler ringar härrörande från dessa i alla fall.
Ska testa på svampen när den visar sig igen, så får vi se. Avlägger rapport så småningom.