Full version: plommonträd
nilla
Hej!

Jag har läst i inlägg här och på andra ställen att man helst inte ska beskära unga plommonträd, men mitt träd har vuxit väldigt i sommar.
Det är min första säsong i koloniträdgården, trädet ska vara Victoria ( fast jag är lite tveksam om det, tycker frukterna verkar bli mer gula-lila)
Vill inte skada det på nåt sätt men tycker det har vuxit väl ohämmat och dessutom mest åt ett håll.

Någon som kan ge några bra råd och tips om försiktig beskärning?
Kan jag kapa dom allra längsta grenarna?

Gunilla

Cilla
Vilket fint träd, ser frodigt ut och att vilja ge mycket frukt så småningom!

Det ser ut som att det är ett par, tre skott som trädet satsat extra mycket på. Jag skulle inte ha kapat dem med tanke på att få in dem i längd, men för att minska kommande tung fruktsättning. Detta genom "gallring", dvs man tar bort ett skott i grenklyka där de fördelar sig så att grenen behöver bära mindre i framtiden.

Det ser ut som att det är två, kanske tre ställen man kan göra sådan gallring.

Ungefär så här ser det ut i trädets topp där det ena skottet är längre än det andra. Du kan välja att ta bort det långa eller det som verkar vilja falla inåt kroncentrum.

Grenbarken slutar vid C. I rät vinkel ut på grenen från denna ligger B. Lägg snittet mellan A och B.

När man beskär så här kan grenen läka och den fortsatta energin kommer att satsas på att utveckla den kvarvarande grenen och inte att skjuta fler skott från snittstället.
nilla
Oj, vad bra - tack Cilla för så bra hjälp.

Trädet är verkligen jättefint och bär rejält med frukt redan nu, gallrade hårt bland karten och dom återstående ser fina ut.
Tycker det här med beskärning känns nervöst och knepigt - har två äppelträd också men dom är äldre. Jag vill verkligen inte göra nåt fel med träden men det vore kul att lära sej sköta dom själv.
Jag förmodar att det här kan bli ett ganska stort träd så småningom?

Det är ju stor hjälp att läsa dina och andras kunniga inlägg i frågan - det här forumet är toppen!

Gunilla
Cilla
Hej Nilla,
Jag tycker också om det här forumet - det är intressant att få se allas olika erfarenheter. Inte minst är bilder som dina på träd högintressant för mig som har trädintresse och jobbar med beskärning.

Javisst kan ditt plommonträd bli ganska stort, 5 meter högt och brett säkert. Det ser ut att stå i god jord, och att tillväxten är god är det bara att tacka för. Med uppvuxna plommonträd får man plocka en del från stege.

Man kan mycket väl lära sig att beskära sina egna fruktträd och det är kul att lära sig också. Jag tycker Hanneles grundtips häromdagen var bra, dvs att man kan lyckas med beskärningen om man

1. tar bort döda grenar
2. inte kapar grova grenar
3. tar bort inåtväxande skott och andra som inte har ljus och utrymme
4. tar bort skott med liten grenvinkel, särskilt på unga träd
5. gör alla ingrepp med vass liten såg och vass sekatör så att snitten blir plana
6. lägger alla snitt utanför grenkrage
7. inte tar bort så mycket grenar och bladmassa under ett enda år

(Det här var några ytterligare punkter förutom Hanneles grundtips.)

Om man kommer till svårare fall, t ex träd som är i stark obalans och bara skjuter vattenskott, eller till träd som är sjuka eller som har långa grenar som fläks - då får man läsa på lite till.
Ingo
Min närmaste granne satte för fyra år sen ett plommonträd som skulle vara just Victoria. Det växte precis så där spretigt och snett (mest åt ett håll) i början men det har jämnat ut sig efter hand så man kanske inte ska vara så kvick att ta till sekatören?
nilla
Tack ska ni ha båda två,
Det verkar ju som om jag bara är försiktig så ska jag våga mej på det här.
Och gallra snarare än att kapa av alltså.
Stegar är inte min favoritposition direkt, får väl se till att bjuda in klättervilliga gäster när det når såna höjder!
Intressant om det jämnar ut sej med tiden - trodde att det hade en starkare sida som riskerade att ta över, men nu väntar jag och ser.

Gunilla
carpen
Hej!

Jag har redan fått bra tips här, men jag har ett annat dilemma.
Vi flyttade till ett nytt hus i vintras, med en gammal trädgård. Mycket är positivt med det, men det blir regäla tag med sekatören i höst...

Vi har ett gammalt plommonträd, som är ca 7-8m högt, och väldigt spretigt. Det har gett hyfsat med frukt, men tar alldeles för stor plats, och är inte alls vackert att titta på.

Vi skulle vilja få ner det till en höjd på 2-2,5m, hur går vi bäst tillväga då?

/ Markus
Cilla
Att ta ned ett stort plommonträd till ett litet låter sig inte göras utan en rad problem som kraftig, kvastliknande skottillväxt som snabbt växer sig högre och tätare än tidigare, röta i de grenar man sågar av varifrån de nya grenarna växer och får dåligt fäste, utebliven frukt pga att trädet måste satsa på blad och gren för att ölverleva, sjukdomar osm gummiflöde mm pga stress man orsakar trädet genom kraftig beskärning mm.

Plommonträds naturliga växtsätt är spretigt och det är sällan på grund av deras vackra grenverk, bark mm som man sätter dem, utan för att få frukt.

Vill du ha ett träd på 2 meters höjd är det inte ett plommonträd du önskar och det kanske är fällning och ett helt annat träd eller lågväxande buske du istället ska satsa på.
Hannele
Plantera Honungsros och någon klematis vid stammen,
så plommonträdet ser vackrare ut.
Gossen Ruda
Just det där med spretarna i toppen känner jag igen. Jag funderade också på vad jag skulle göra men till slut kapade jag dom. Det tycktes mig som om dom bara växte och växte för att till slut börja hänga neråt som spröten i ett paraply. Eftersom dom också grenade sig villigt blev resultatet kvastliknande hängande saker som dessutom fick alldeles för mycket frukt. Svårt att gallra stående på stege. Nu försöker jag hålla trädet nere så gott det går.
Hannele
Yngre plommonträd kan man kapa utan problem, de växer friskt igen.
De riktigt gamla förvedade sätter dock inte nya grenar på gammal ved.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon