Full version: Nyanlägga rabatt
Felicia M
Det här är min första sommar med trädgård... och nu, efter att ha stirrat på den obrutna, ganska fula gräsmattan i några månader, känns det som att det är dags att sätta spaden i marken och nyanlägga den första rabatten!

Men! Jag har börjat förstå att det är mycket mer med detta än att bara gräva och plantera - eller är det det? Behövs sån däringa väv i botten, är det bra? Besparar man sig mycket ogräsrensande då? sweatingbullets.gif

Och funkar det med planteringsjord bara eller skall jag blanda upp med någon typ av gödsel på en gång?

Tacksam för alla tips och goda råd!!
/Felicia
Christer i Falköping
Väv behövs inte, men det sparar in massor på ogräsrensning. Personligen gör jag inte så mycket mer än gräver bort grässvålen. Vill man kan man använda den till rabattkant i upphöjda rabatter. (Men tänk då på att gräset gärna vill in i rabatten från den. Men är det surjordsrabatter vill det inte lika mycket dit.) Sedan luckrar jag upp jorden rejält med en grepe. har jag jord hemma, eller koskit på påse (som inte är så mycket gödsel egentligen, men bra jord) blandar jag ned det samtidigt. Efter det planterar jag. Har inte så mycket ogräs i mina rabatter och sliter inte ihjäl mig med ogräsrensning heller.
Christer.
Anki V
Vad man skulle vilja veta är om du tänker köpa odlingsjord. Byta ut den jord du har eller om du tänker använda den gamla jorden?

Ska du använda den jord du har måste du gräva några spadtag ner och rensa bort alla rötter sedan kan du jordförbättra med kompost och/eller naturgödsel (koskit på påse duger bra).

Skaffar du ny jord kan du göra ”upphöjda” rabatter. Skaffa något material som kan fungera som rabattkant t.ex. torvblock, stockar, stenar eller liknande. Lägg ut tredubbla lager med tidningar i den form du vill ha på rabatten lägg dit kanterna och sedan fyller du upp med jord och ev. jordförbättring. Tidningarna tar tre till fem år att förmultna och på den tiden har gräset under förvandlats till fin jord.

Bra att ha är en spärr som hindrar gräs från gräsmattan att växa in i rabatten….om man nu inte älskar att ”skära” rabattkanter. Spärren kan vara takpapp, plast eller plåtremsor som man gräver ner. Själv använder jag små bitar av takplåt som blev över när vi lade om taket.

Duk i botten på rabatten hjälper inte ett dugg om du inte har helt ogräsfri jord att fylla på över duken…..och du kommer ändå aldrig ifrån att det gror fröogräs.

Så här gör jag och det fungerar.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon