loh
Jag har ett Ingrid Marie och tyvärr upptäckte jag precis att en rätt stor gren fläkts upp i stormarna...
Grenen var nästan av och mannen hann dra av den innan jag hann såga. Det är uppfläkt 10-15 cm, men ganska ytligt. Ska jag låta det vara eller försöka "jämna till"? Det är längst ut som det är lite ojämnt, mest barken tror jag.
Det var många äpplen på grenen och jag undrar oxå om jag kan ta tillvara på dem? Lagra tills de mognat?! Känns så hemskt att bara slänga!
buffy
Det är lite svårt att föreställa sig hur skadan ser ut och huruvida det är bäst att såga eller låta vara, men om du inte sågar, vore det säkert bäst att lägga ympvax över bräckytorna som ersättning för barken som slitits av. Ympvax är förstås bra även på "rensågade" ytor. Ju större "såret" på trädet är, desto större angreppsyta för svampsporer, bakterier o annat.

Om äpplena har börjat bli röda kan du kanske använda dem till paj etc.
ingrids
Surfade lite på odla och det verkar som att "låta vara" är ett råd som ges av de jag lärt mig känna till som trädfolket. Inget ympvax allts. Sedan kan det bero lite på om det är gren kvar eller om det är vid stammen fläkskadan sitter. Finns det gren kvar är det nog såga av vid nästa sidogren i rätt riktning eller precis ovan grenkragen som gäller.
loh
Lyckades tyvärr inte förminska bilden, så jag kan inte bifoga den.
Måste man såga av???
Men den uppfläkta grenen kommer från en gren (inte stammen) och fortsätter i en gren.
Verkar som om det är delade meningar med ympvax?
KURT
"7.3. Sårskyddsmedel
Länge täcktes beskärningssår med sårskyddsmedel av olika slag för att skydda trädet från infektion av rötsvampar och få det att ”läka”. Svamparnas sporer är dock så små att de kan ta sig in även i små hål i sårskyddsmedel som vi inte kan se, och därefter vara skyddade bakom medlet (Shigo 1989). Vollbrecht (2000) gjorde ett försök med sårskyddsmedel på alm. Träden tillfogades 40 cm långa och 5-7 årsringar djupa sår, varpå träd (a) behandlades med Lacbalsam, träd (b) med trichoderma (en svamp med antagonistisk verkan) och träd © lämnades obehandlat. Utåt såg Lacbalsam- behandlingen mycket bra ut och helt intakt ut. De övriga var fuktiga och tycktes aningen svampiga. När träden skars upp visade det sig att träd (a) hade 1-2 cm djup röta, medan de andra var missfärgade men helt fria från röta (Vollbrecht 2000)."

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000938/01/Uppsatsen.pdf

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon