Full version: val av glas
AnnaFo
[attachment=22524:målat.jpg]Vi håller på attbygga ett träväxthus och vi ska ha glasfönster. Undrar vilken tjocklek ni kan rekommendera på glaser. 3mm? 4mm? Ska taket vara tjockare?
Lady Hamilton
Hej Anna o Välkommen till Odla kompiskram.gif
Det kan vara lite svårt att svara på din fråga beroende på vilken zon har du? Hur skall du använda växthuset? mm
Men rent generellt skulle jag ändå svara att tjockare glas är bättre än tunnare. Och itaket skulle jag rekommendera isolerplast så får du mindre problem med skuggning soliga-heta sommardagar

och isolerplast håller värmen bättre än glas (bra vår & höst)
Skruttis
Tänk på att ju tjockare glas du väljer desto dyrare blir det om du måste byta någon ruta.
En sprack för oss i vintras och glasmästaren skar till en ny 3 mm (någon form av standardtjocklek som han alltid har hemma)för några tior medan en motsvarande 4 mm var fem gånger så dyr.
Det är ju lite lättare att handskas med de tunnare också.
Lena i Torslanda
Vilket vacker växthus du kommer att få!
Jag skulle valt det tjockare glaset i både väggar och tak även om det blir dyrare att byta om något skulle hända. Jag skulle inte sätta isolerplast i sådant klassiskt vackert växthus.
LasseB
Mycket vackert växthus GRATTIS

Har ni byggt trästommen själva eller är den köpt, var?

AnnaFo
Tack alla!

Jag hade hört att man kunde ha isolerplast i taket både för skuggning och för hållbarhet, men min man vägrar. Han är av samma åsikt som dig Lena och jag har nog börjat hålla med.
Eftersom vi bor i zon 5 så har jag inte nån förhoppning om att varmhålla på vintern, (blir för dyrt-om nu inte de milda vintrarna håller i sig vill säga) Däremot så KAN det ju vissa år komma en del snö så glaset på taket kanske behöver vara av tjockare sort.

Ok, får alltså väga lite för/nackdelar och fundera på om vi ska satsa på billigt tunt glas eller dyrt tjockt...

LasseB; Har tack och lov en händig man som bygger det här växthuset åt mig. thanks.gif

uno
I de billiga växthusen finns 3 mm. De dyrare kvalitetsväxthusen har 4 mm glas.
Jag ångra en aning att jag inte beställde isolerplast till taket. Bättre värmeekonomi vår och höst när jag förlänger säsongen med lite värmetillskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon