pallef1
Äntligen har det hänt!!!!!! Jag har köpt en del palmer. Tyvärr bara småplantor men jag är ändå så glad. De är alla 10 -20 cm höga. Kan tillägga att min sambo undrar vad som har hänt med mig wink.gif Kan säga oxå att jag bor i Mölndal..

Sorterna blev.
Jubea Chilensis 2st
Trachycarpus Wagnerianus 2st
Trachycarpus Fortunei 2st
Musa Basjoo 2st
Butia Eriospatha 1st

Nu till frågan. Är det för sent att plantera ut dessa små plantor? Tror ju inte att de klarar så jätte många minus grader då de är så små. Man kan ju skydda de en del men vore ju tråkit om de gick åt pga av frosten första säsongen. Vore skoj och få lite tips om planteringen samt om det är någon speciell gödsel nu i början man ska ha. Har hört att man ska sätta dom i ren kogödsel?? Är detta bra??

Känns som om de ska vara ute ändå för sätter jag ut dom nästa vår har de ju stått inne och inte vant sig vid solen. Ni får komma med så mycket råd som möjligt. Jag är en nybörjare som har lite palm nojja, men någon måste ju ha det... smile.gif)

Mina plantor står förtillfället på min förstukvist i sina småkrukor..

Palle

Alexander-VG-zon3
du ska inte sätta ut någon av dom . och inte nu på året heller .

härdigheten på dessa växter brukar vara vid en stam på 1m . så det tar ett par år innan dom blir tåliga för att vara ute plus med att den klara frost brukar man säga att dom ''överlever'' alltså dom ser inte vackra ut om dom är oskadde men levande . och i Mölndal måste du nog skydda dom varje vinter om den inte blir väldigt mild .

när du ska plantera ut dom så måste alla stå i ett varmt och soligt läge .

ska skriva om varje sort