pallef1
Äntligen har det hänt!!!!!! Jag har köpt en del palmer. Tyvärr bara småplantor men jag är ändå så glad. De är alla 10 -20 cm höga. Kan tillägga att min sambo undrar vad som har hänt med mig wink.gif Kan säga oxå att jag bor i Mölndal..

Sorterna blev.
Jubea Chilensis 2st
Trachycarpus Wagnerianus 2st
Trachycarpus Fortunei 2st
Musa Basjoo 2st
Butia Eriospatha 1st

Nu till frågan. Är det för sent att plantera ut dessa små plantor? Tror ju inte att de klarar så jätte många minus grader då de är så små. Man kan ju skydda de en del men vore ju tråkit om de gick åt pga av frosten första säsongen. Vore skoj och få lite tips om planteringen samt om det är någon speciell gödsel nu i början man ska ha. Har hört att man ska sätta dom i ren kogödsel?? Är detta bra??

Känns som om de ska vara ute ändå för sätter jag ut dom nästa vår har de ju stått inne och inte vant sig vid solen. Ni får komma med så mycket råd som möjligt. Jag är en nybörjare som har lite palm nojja, men någon måste ju ha det... smile.gif)

Mina plantor står förtillfället på min förstukvist i sina småkrukor..

Palle

Alexander-VG-zon3
du ska inte sätta ut någon av dom . och inte nu på året heller .

härdigheten på dessa växter brukar vara vid en stam på 1m . så det tar ett par år innan dom blir tåliga för att vara ute plus med att den klara frost brukar man säga att dom ''överlever'' alltså dom ser inte vackra ut om dom är oskadde men levande . och i Mölndal måste du nog skydda dom varje vinter om den inte blir väldigt mild .

när du ska plantera ut dom så måste alla stå i ett varmt och soligt läge .

ska skriva om varje sort

Jubea Chilensis - växer sakta på friland och om den står torrt och om det inte är för en lång period så tål den neråt -12c -15c . måste ha väldränerad jord och stå mycket varmt . alltså ingen bra palm att odla här . bättre att ha i kruka som övervintra inne svalt som man sedan tar ut på våren efter att man avhärdat dom för att vara ute och sedan ta in dom innan första frosten kommer ,, ska du ha dom ute så ge dom frigolitskydd med leca och ev värmeljus om det blir kallt .

Trachycarpus Wagnerianus - äldre ex tål neråt -15c -18c . måste stå varmt och skyddat i sol eller halvskugga . skyddas med väv och täckning mot tjäle när det går neråt -6c -10c . vill ha mycket vatten till våren och sommaren . väldräneradjord som är näringsrik och fuktighets hållande nere vid rötterna . alltså närmare stammen mer väldränerat .

Trachycarpus Fortunei - samma som ovan men tål vind sämre . bägge dessa två bör du nog odla upp i krukor innan dom planteras ut .

Musa Basjoo - är ingen palm utan en banan . där den underjordiska stammen tål frost . skyddas med frigolit lådor som är fyllt med leca . skär veck bladen och sätt på skyddet . kräver mycket näring och vatten från april-maj till juli .

Butia Eriospatha - samma som Jubea men tål kyla sämre . i bästa fall tål den neråt -12c -13c häe skulle jag tro . kräver samma skydd som bananen och Jubea och måste stå väldränerat på vintern .

jag tycker du ska odla alla i krukor tills dom fått en äkta stam . och sedan testa med en av dom på friland med skydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon