Full version: Fönsterfikus
Björnbär
Hej Hopp!Undrar om någon kan svara mig så jag inte gör en tavla i onödan med min fönsterfikus.

Fråga..min fikus är ca 1,5 meter hög,stammen är kal utan blad 60 centimeter sedan börjar bladverket som delar sig i 2 grenar och är tätt och fint.

Kan jag klippa av stammen under bladverket och få den att rota sig på något vis och kasta rotklumpen med den kala stammen.

Om det går, när skall jag göra det vår eller höst eller mittemellan.

Tacksam för svar.Björn
RibesRubusVitis
För att inte ta några risker kunde du prova med ”luftavläggare” eller ”kinesisk avläggare”, som åtminstone fungerar utmärkt på vanlig fikonbuske (Ficus carica). Gör ett snitt drygt halvvägs genom stammen, vinkelrätt eller snett uppåt där du vill få nya rötter. Stoppa in en smal plastremsa eller liknande så inte såret läker igen. Enligt sakkunskapen ska stället viras in med fuktig vitmossa och bandageras med en plastpåse; själv har jag lyckats väl med en kluven plastkruka som tejpas hop över snittet och fylls med planteringsjord som vattnas. Efter några veckor bör nya rötter ha vuxit fram, och då kan den föryngrade plantan skiljas från sin gamla, kala stam.
Minns inte vilken årstid jag provade, men det bör gå när som helst.

hjärtegull
Kolla denna länk . Längst ner där på sidan står det hur man gör med förväxta fikusar : )

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon