Oompf
Planterade häromdagen lite olika godsaker (ärtor, chili, tomater) och började nu fundera lite på potentialen mellan frön som man köper i butik till skillnad mot frön som man själv plockar ut från färdiga växter.

En påse med chilifrön går på ca 40 kronor och då får man fem st frön medans om man köper samma chilipeppar för fem kronor (osäker på exakt pris här, men mer än 10 kr är det knappast) så kan man få ut runt 20-30 frön.

Så är det någon större skillnad mellan "påsfrö" och dem andra?

Nästa fråga är hur länge man på ett ungefär får vänta innan man börjar skymta livstecken från sina chiliplantor. Tomaterna, sockerärtorna samt timjanen som jag sådde för fem dagar sedan (5/8) har redan börjat sticka upp så jag väntar otåligt på att se chilin med.
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det är skillnad på påsfrö och fröer från köpefrukt, många växter korsar sig ex. chili korsar sig med andra chilisorter + paprika så tar man fröer från en köpefrukt vet man inte vad man får och hur stark den blir(+moderna hybrider är inte fröäkta så även om man isolöerar en sån planta är det inte säkert att avkomman blir lika modern). Köper man frö kan man se till så man får en speciell sort med en viss smak + man kan se till att välja en sort som garanterat funkar i svenskt klimat gärna med kort utvecklingstid så de hinner bli klara innan hösten kommer + man vet hur starka frukterna förväntas bli.

Normal groningstid för chili är 1-4v.

Olika fröfirmor har olika priser 40kr för 5 fröer låter dyrt eller så är det en mycket exklusiv sort. Jag shoppar hos Runåbergs och där brukar det nog ligga en 20-30 fröer i påsen för 20kr.
johe71
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-08-2008, 16:33) *
Olika fröfirmor har olika priser 40kr för 5 fröer låter dyrt eller så är det en mycket exklusiv sort.

är det en F1-sort så är det nästan alltid väldigt dyrt och få frön i påsen... men de flesta andra sorter brukar man få fler frön för en lägre kostnad... (de stora fröfirmorna vill givetvis sälja F1-sorter då man inte kan ta egna frön från dessa (iaf inte om man vill få samma sort nästa år))
Oompf
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-08-2008, 16:33) *
Ja det är skillnad på påsfrö och fröer från köpefrukt, många växter korsar sig ex. chili korsar sig med andra chilisorter + paprika så tar man fröer från en köpefrukt vet man inte vad man får och hur stark den blir(+moderna hybrider är inte fröäkta så även om man isolöerar en sån planta är det inte säkert att avkomman blir lika modern). Köper man frö kan man se till så man får en speciell sort med en viss smak + man kan se till att välja en sort som garanterat funkar i svenskt klimat gärna med kort utvecklingstid så de hinner bli klara innan hösten kommer + man vet hur starka frukterna förväntas bli.

Normal groningstid för chili är 1-4v.
Olika fröfirmor har olika priser 40kr för 5 fröer låter dyrt eller så är det en mycket exklusiv sort. Jag shoppar hos Runåbergs och där brukar det nog ligga en 20-30 fröer i påsen för 20kr.

Köpte dem på Wibulls.

Piment d' Espelette
Hercules F1
Caribbean Red Habanero

Får se till att spara så mycket av fröerna från de kommande frukterna som möjligt. Skotten har börjat gro och det ser ut som om alla frön har gett utdelning så det är roligt!
KURT
Fast om du åde så här sent så kan du nog få problem att få några frukter alls, chiliplantan kan man ju ta in, men kall man få fruktsätning inomhus på hösten så måste man nog ha extraljus.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Oompf @ 17-08-2008, 23:49) *
Köpte dem på Wibulls.

Piment d' Espelette
Hercules F1
Caribbean Red Habanero

Får se till att spara så mycket av fröerna från de kommande frukterna som möjligt. Skotten har börjat gro och det ser ut som om alla frön har gett utdelning så det är roligt!

Om du vill ha samma sorter från egen fröskörd måste du se till så dessa inte korsar sig + Hercules är en F1 hybrid så den är inte fröäkta så du kan aldrig få nya Herculesplantor från egen skörd.
Oompf
CITAT (KURT @ 18-08-2008, 03:37) *
Fast om du åde så här sent så kan du nog få problem att få några frukter alls, chiliplantan kan man ju ta in, men kall man få fruktsätning inomhus på hösten så måste man nog ha extraljus.

Jo, det vet jag. Skaffade 30W LE-lampor med dagsljus för att komplettera det befintliga.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-08-2008, 08:35) *
Om du vill ha samma sorter från egen fröskörd måste du se till så dessa inte korsar sig + Hercules är en F1 hybrid så den är inte fröäkta så du kan aldrig få nya Herculesplantor från egen skörd.

När jag köpte dem så tänkte jag inte särskilt mycket på namnen (förutom Habaneron) utan gick främst på bilden på förpackningen. Har läst på i efterhand och såg att, precis som du nämner, att det inte går att få exakt samma sort utifrån en F1-planta. Men fröna från en sådan är väl inte sterila? Det går att få plantor från dem?

Hur svårt är det sedan att korsa plantor för hand? Om jag tar exempelvis Habaneron och vill korsa den med Herculesplantan, är det en svår uppgift? Jag har plantorna inomhus i min lägenhet så det finns ingen risk att t.ex. bin eller humlor kommer att pollinera.
johe71
CITAT (Oompf @ 18-08-2008, 17:46) *
att det inte går att få exakt samma sort utifrån en F1-planta. Men fröna från en sådan är väl inte sterila? Det går att få plantor från dem?

några citat om F1-hybrider

CITAT
De stora företagen som sysslar med växtförädling övergår alltmer till F1-hybrider, vilket är en korsning av två inavlade plantor med skilda egenskaper. Resultatet blir växter med bra växtkraft och enhetlighet. Alla växterna mognar dessutom jämt, vilket är en fördel för yrkesodlarna som är beroende av att kunna skörda allt samtidigt. För den som bara odlar för eget bruk är det snarare en nackdel när grödorna är mogna samtidigt, då de flesta hemmaodlare hellre vill kunna skörda under längre tid. Dessutom är F1-hybriderna mycket dyrare att köpa.
CITAT
F1-hybrider är plantor som kommer från två genetiskt olika föräldrar.Tar man frön från dessa är de antingen sterila eller avviker från ursprunget,vilket gör att man hela tiden måste köpa nya frön (om man vill ha den sorten).Detta är ju naturligtvis alla fröleverantörers önskedröm.

CITAT
Så om man vill ha en identiskt likadan planta och utgår från hybridfrön, så finns det ingen metod att lyckas. På så sätt har växtförädlarna försäkrat sig om att ingen annan kan kopiera deras arbete.
så visst kan man prova att ta frön, det kan till och med vara lite spännande att se vad det blir smile.gif... men man ska inte ha några stora förhoppningar... min mamma har provat för länge sen med någon tomatsorter, de hade antagligen avlat den ena linjen till en bra form och den andra linejn till en god smak... när de sedan korsade dessa på rätt sätt så fick de F1-tomater med bra form och god smak... de frön som hon tog gav en del plantor med "äckliga" stora tomatar och en del plantor med goda, men väldigt väldigt små tomtar

CITAT (Oompf @ 18-08-2008, 17:46) *

Hur svårt är det sedan att korsa plantor för hand?

här är en länk till en sida med väldigt informativa bilder på hur du korsar två olika chili-plantor
http://www.fatalii.net/growing/index.php?o...5&Itemid=54

Oompf
johe71

Intressant läsning om tomaterna och tack för länken om korsning. Får se om jag orkar ge mig på det.
Kee
Även jag suger i mig av denna kunskap! Tusen tack för förklaringen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon