sara b
Potatisen har varit ensam hemma i en vecka. Innan jag for mådde den prima, när jag kom hem i går hade den fått rejält angrepp av potatisbladmögel (heter det väl?) Jag klippte av blasten direkt igår, idag ska jag samla ihop den och slänga i soptunnan.

Tror ni att potatisen hunnit bli påverkad? Törs jag ha den kvar ett par veckor i jorden, eller ska jag ta upp den så fort som möjligt?
Pirum
Den 'ska' stå 2-3 veckor i jorden, för att skalet ska bli gedignare. Tar du upp den direkt riskerar du att få bladmögel direkt på potatisen. Det hela kompliceras väl av att regnet riskerar föra ner smittämnen i jorden också, men generellt sett brukar man först ta bort de sjuka blasten och sedan avvakta lite innan man skördar.
Odlarinna
Får jag haka på här? Skall man klippa ner blasten nu i dessa regntider för att förekomma bladmögel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon