Oompf
Läste någonstans att man kan använda utspädd urin för att gödsla jorden. Funderade då på om bl.a. följande skulle kunna fungera:

Blod - Innehåller järn och vad jag kan tänka mig andra saker som skulle vara godis för jorden.
Öl - B-vitamin och säkert även här andra ämnen.
Kaffesump - Ingen aning, men känns som om det skulle kunna tillföra något.

Är relativt ny på odling, har tidigare dragit upp plantor (blommor och köksplantor) på min balkong och då har det växt så det knakat. Har då enbart vattnat samt då och då tillsatt näring man köper på flaska. Det skulle därför vara kul att kunna använda sig av sådant jag vet är mer ekologiskt. Särskilt då när jag nu kommit igång med odlandet igen satsar enbart på en köksträdgård.

Sedan undrar jag även om maskens vara eller icke vara när det gäller inomhusodlingar? Är det någon idé att tillsätta mask i odlingarna eller skulle det orsaka mer problem än hjälp?

Eva i Västerås
Sure, alla tre går jättebra.
Blod innehåller massor av kväve. Blodmjöl finns att köpa, det är torkat pulvriserat blod. Avskräckande för rådjur och andra växtätare också.
Öl är nog bra det också. Malt och sånt.
Kaffesump är suveränt att blanda i kompost, så det kan man ju strö direkt i jorden också. Man kan alltid kompostera direkt i jorden (jordisering kallas det visst för)
Men Blod och öl, var får du tag på sånt till vettiga priser? Kaffesump är ju mer förståeligt, mera spill, liksom.
Oompf
CITAT (Eva i Västerås @ 11-08-2008, 21:57) *
Sure, alla tre går jättebra.
Blod innehåller massor av kväve. Blodmjöl finns att köpa, det är torkat pulvriserat blod. Avskräckande för rådjur och andra växtätare också.
Öl är nog bra det också. Malt och sånt.
Kaffesump är suveränt att blanda i kompost, så det kan man ju strö direkt i jorden också. Man kan alltid kompostera direkt i jorden (jordisering kallas det visst för)
Men Blod och öl, var får du tag på sånt till vettiga priser? Kaffesump är ju mer förståeligt, mera spill, liksom.

Nä, blod och öl har du rätt i att det säkert är svårt att få tag på till vettiga priser jämfört med växtnäring man köper i butik. Var mest nyfiken då tankarna vandrade.

Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon