Tobb
Just nu börjar det ta slut på plommonen som vi mumsat i oss från ett träd, sedan två träd på gång där också massor med plommon! Men getingarna gillar dem också.
Och även röda päron som mognar i skrivande stund...

Vad ska man göra med plommon och päron.
Plommonen tycker jag är godast att äta upp, men finns det något roligare att göra på den än att koka dem till "sylt"?
Och vad kan man göra med päronen som dingnar på trädet? Inte så superkul att koka dem i sockerlag... tongue.gif

Ska bara hinna med att göra något åt dem mellan gjutningen smile.gif
gunvor
man kan göra vin av plommonen - säkert även av päronen eller blandvin!
Platinum
Jag brukar göra färskpressad juice av äpplen (kör i en råsaftcentrifug), funkar säkert även på päron. Päron är annars väldigt goda ugnsvarma tillsammans med chokladsås och gräddvaniljglass.

Vet jag sett recept på plommonchutney nånstans, annars finns ju kräm, marmelad...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Päron/Plommonsylt är väldigt gott.

Annars skickar jag min gubbe, han äter så otrolig mycket frukt

Elisabeth
gunvor
urgröpta päron med gorgonzola eller liknande - i ugnen!
Så gott!!!
ingrids
Päronmarmelad med valnötter och ingefära till ostbrickan. Päronkaka på valnötsbotten. Plommonkaka, håller med om chutney, plommonmarmelad med citron eller plommonmarmelad med stjärnanis.
Med lite snygga burkar har ni snart löst gåbortspresenterna för hela det kommande året - minst lika uppskattat som en blomkvast eller en flaska vin.
elleave
Plommonchutney Päronmarmelad
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-08-2008, 07:57) *
Päron/Plommonsylt är väldigt gott.

Annars skickar jag min gubbe, han äter så otrolig mycket frukt

Elisabeth

rotfl.gif bra, då håller han sig frisk.......
Tobb
tack så mycket smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon