Full version: Sniglar i komposten
SidneyB
Hej,
Märkte idag att regnandet alstrat mängder av sniglar i komposten. Vi bor i zon 5 och sniglarna är små och ljusa. Är det något jag bör göra något åt eller spelar det ingen roll eftersom de inte är de beryktade mördarsniglarna?
Jag vill ju inte ta kol på något som inte "behöver" avlivas...
Tack!!
CillaM
Små, ljusa och avyttrar 'vitt' slem när man rör dom? Då är det förmodligen åkersnigel och de kan i och för sig ställa till med skada men inte jämfört med de spanska sniglarna.
fluffis
Jag blev så glad när jag lyfte på locket; ett par pytte- snäckor satt i locket! När jag grepade övre lagret för första gången på säkert 1,5 månader kryllade det av liv där! Plast-komposten doftade läckert jordigt fräscht!

Kul! För det visar att även en kompost på en pall gör sitt; den som behöver sitt hittar dit! Om man håller den fuktig, dvs vattnar den! Snart ska jag testa effekten med "guld" på den, om mer händer...

Så var inte skraj för snigar av någon sort; de är bara där och äter av allt ditt godis! Om du är rädd för mördarsniglar är det väl bättre att de äter av din kompost, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon