fredwel
Våra grannar har fått plantor i sina schaktmassor som jag inte känner igen. Till saken är att det har legat ett torp här förut och det har tidigare i år kommit upp plantor av Digitalis av frön som har legat i jorden länge, så detta kan vara någon kulturväxt. De är ca 60 cm höga.

Nån som vet var det är?

/fredrik
Pia L
Såpnejlika tycker jag att det ser ut som, önskar jag hade såna själv
HelenJ
CITAT (Pia L @ 11-08-2008, 20:18) *
Såpnejlika tycker jag att det ser ut som, önskar jag hade såna själv

Jag tror också det är såpnejlika, Saponaria officinalis. Jag har dem i mängder, de sprider sig som ogräs. Men vackra är de!
Cathis
Definitivt såpnejlika fear.gif

Pia L om du vill ha såpnejlika så skicka PM med din adress så ska du få plantor.
Jag har hur mycket som helst och har försökt få bort den i flera år men inte
lyckats. Blir en container bra eller vill du ha mer whistling.gif giggle.gif
Pia L
En COntainer blir finfint flirting.gif Du bor inte i faggorna så att man kan göra ett litet studiebesök till helgen då vi åker söderut?
Cathis
Beror på hur långt söderut du ska, jag bor i sydvästra småland.
Så har du vägarna förbi är du välkommen yes.gif
Gunilla T
Ogräsvarning....!!Har såpnejlikan etablerat sig så är det nästan omöjligt att få bort den. Den nästlar sig in i alla andra växtrötter.

Sätt den inte i en rabatt!
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 11-08-2008, 20:40) *
Ogräsvarning....!!Har såpnejlikan etablerat sig så är det nästan omöjligt att få bort den. Den nästlar sig in i alla andra växtrötter.

Sätt den inte i en rabatt!

Tänkte att man kanske kunde dra ner förbrukningen av rengöringsmedel..... crazy.gif
fredwel
Tack för alla svar, ska inte sätta den i rabatten, men den kunde kanske funka på ängen?

/fredrik
Gunilla T
Japp, rötterna användes till tvätt förut...miljövänligt i alla fall!
ingrid fuxwall
CITAT (Gunilla T @ 11-08-2008, 20:47) *
Japp, rötterna användes till tvätt förut...miljövänligt i alla fall!

Som jag förstått använder man växten när man tvättar ömtåliga textiler - fortfarande
NinaVästerplana
jag bidrar gärna med hur mycket rötter ni vill ha! Det är bara o komma o gräva!
mvh ninah
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon