Full version: Angripna plommon
matsrg
[attachment=22576:IMG_0100.jpg]Hej!
Mina plommon blir angripna av några eländiga insekter. Titta på dessa bilder!
Det rinner ut korvar av vitt sav och så är det maskhål på plommonen som ramlar av.
Vad tror ni det är för något djur?

Vad kan man göra för att bli av med dem?

Mvh
Mats

IMG_0100.jpg

IMG_0099.jpg

KURT
Sök på plommonveckalre resp plommonstekel
Jan af Lisö
Plommonvecklaren. Känner inte till något effektivt medel mot dem, det säljs klisterskivor, men många påstår att dessa skivor är bara en dyr bluff !!!

Går kanske att köpa något bra medel utomlands, skall forska i frågan för mitt hjärta skär sig när 80-90% av mina Jubileum plommon blir förstörda av dessa marodörer.

(Plommonstekeln angriper kart ca 2 veckor efter blomningen)
bowmore
Hej,

Jag undrar om det är samma problem som jag har på mitt Viktoria? Som ni ser nedan är 100% av alla blad så här håliga. Fick totalt 6st plommon på trädet i år... Hade detta problem förra året också. Jag bor strax söder om Borås och jag har hört rykten om att många har problem med sina plommonträd här omkring.

Mvh Carl-Henrik
Seglora

Åsa, mälardalen zon 2
Plommontekel och plommonvecklare går på frukterna, håliga blad kan vara hagelskottssjuka.

I detta tidigare inlägg i forumet kan du läsa om hagelskottssjuka
Bassam
jag kan gör en plan, att efter blad faller på hösten kan ni spreja med blandning ( vatten + olja ), det finns färdiga blandning, du kan köpa.
H: Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 14-08-2008, 19:15) *
jag kan gör en plan, att efter blad faller på hösten kan ni spreja med blandning ( vatten + olja ), det finns färdiga blandning, du kan köpa.

Det hjälper bara att spruta med olja + vatten om skadeinsekterna övervintrar på trädet, och det gör väl varken plommonvecklare eller plommonstekel?
Bassam
ja, de övervinter på träd delar frukt grenar blad och stammen, du kan också rensa bort och bränna alla bladen frukten som ramla under höst tiden.
matsrg
CITAT (KURT @ 15-08-2008, 17:06) *
Det hjälper bara att spruta med olja + vatten om skadeinsekterna övervintrar på trädet, och det gör väl varken plommonvecklare eller plommonstekel?

Hej, vilken typ av olja skall man använda?
smiley_small_hug.gif
Mats
KURT
CITAT (Bassam @ 15-08-2008, 20:01) *
ja, de övervinter på träd delar frukt grenar blad och stammen, du kan också rensa bort och bränna alla bladen frukten som ramla under höst tiden.

Nej de övervintrar som puppor i jorden, så rekommendationen brukar vara att antingen se till att de inte kan göra det (täcka jorden med någon form av duk) samt ev komplettera det med att rör om i jorden under trädet.
bowmore
Hur djupt går rötterna? Jag vill ju inte gräva så djupt att jag skadar dem, men jag antar att de här små krypen ligger ganska ytligt... När kläcks dom?
Bassam
De över vinter på stam och grenar och bladen och på jorden när skadad bladen går ner, också skadad frukt, så på den här sätt bra att spreja blandning ( vatten + oljor ), så alla sina generationen ska inte kommer på våren, även oljor naturligt bekämpning.
Thomas Wahlqvist
Hydralolja?
Alexander-VG-zon3
plommonvecklaren övervintrar i barken och i markytan i sin kokong .

plommonsteklen övervintrar enbart i jordytan i sin kokong .

åtgärd är väl att ta veck frukten/karten och bränna den innan larverna går där ifrån .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon