rosenkvitten
Hej igen Anne med flera snigelintresserade,
Tro mig Anne. Cilla M har tyvärr ej upplevt dem live antar jag. Jag har dem i min trädgård sen ett par år och vet helt säkert att de äter sallad, gurka, squash etc. Om det står något annat på andra ställen på nätet (jag vet att det är så Cilla) så är det bara en osanning som av någon dunkel (kanske djurhänsyn?) blivit till en sanning.
mvh
Rosenkvitten
CillaM
Snicksnack, jag HAR upplevt dom i flera år rosenkvitten! Och jag har aldrig, och jag säger ALDRIG upplevt att dom ätit av det jag odlat. Jag odlar iofs inga grönsaker men odlar mängder av annat, som å andra sidan rådjuren äter. Jag vet att det är så efter många år av odling, och 3 år av plockning av spanska sniglar. Pantersnigeln har ALDRIG ätit något av det jag odlat. Det vet jag och det är ingen 'osanning' som du vill kalla det. Man måste göra åtskillnad mellan de som är 'ohyra' och de som finns naturligt med oss i naturen, även om pantersnigeln inte är en inhemsk art. Så fort ett blad av någon växt är avbruten så går sniglar på det, pantersniglar likaså. Men pantersniglar går inte på friska, växtbundna blad, det gör å andra sidan spanska sniglar, åkersniglar och den svenska svarta snigeln. Dessutom, efter att ha plockat nästan 19.000 spanska sniglar förra året, har jag också märkt i år att de spanska sniglarna låter bli växterna i år och äter, nästan, enbart, de avbrutna växtdelar. Det är inte frågan om 'djurhänsyn' utan om att rätt ska vara rätt.
Wilmer
Jag måste få skriva lite försiktigt här att mina pantersniglar äter på det friska bladverket hos mig också. Men eftersom de inte är så många slänger jag ut dem på ängen istället för att döda dem. Koncentrerar mig på de bruna asen.

/ Kicki
Lena i Torslanda
Jag har mängder av pantersniglar hos mig men har dem endast i komposten .Har aldrig sett dem på någon levande växt hittills.
rosenkvitten
Till Vilmer och alla andra,
Pantersniglar äter på levande växter = SANNT! Tusen tack Vilmer för att du vågar göra din stämma hörd angående detta.
Men du... sluta att slänga ut dem på ängen. Pantersniglar förökar sig hejdlöst= SANNT!
Alltså våga döda dem så att de inte sprider sig och blir ett lika stort gissel som Mördarsniglarna.
mvh från Rosenkvitten
Azur
Pantersniglarna kommer aldrig att bli ett lika stort gissel som spanska skogssnigeln, de är inte i samma division, knappt ens samma sport. Ta bort dem om du vill, men nån märkbar skada gör de knappast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon