ni med växthus ( kall ) hur blir vintern inne i ett växthus ?
läste att det blir kallare och djupare tjäle i ett växthus än ute . och att växterna mår sämre i ett växthus än ute . hur är det ?
CillaM
12-08-2008, 08:44
Jag upplever det inte kallare eller mer tjäle i växthuset. Jag trycker däremot gärna ner växterna i sina krukor i jordbäddarna så att de har kontakt med jorden hela vintern. Se bara till att allt vegetativt som kan mögla i stora mängder tas bort, antingen i början eller allteftersom. I år funderar jag på att övervintra P. edulis där, börjar bli trött på att den inte vill ge mer än 1 blomma.
skogstroll
12-08-2008, 08:50
beror väl kanske på vad det är för växt. Förra vintern hade jag en mangold i växthuset och den växte ordentligt hela tiden, det hade den nog inte gjort utomhus... Jag lägger kompost och löv över jorden på vintern för att skydda lite från kyla. I år blir det nog en värmefläkt till mina övervintrare
Eva 33c
12-08-2008, 20:08
Det beroro nog lite på var man bor också. Temperaturerna utanför och innanför är nog ganska lika, men det är ju lite mer skyddat mot regn och vind i växthuset. Och jag tycker inte att tjälen går djupare, tvärtom. Men hos mig i zon 5 tycker jag att det inte är kylan i växthuset på vintern som är problemet, utan de häftiga temperaturväxlingarna som uppstår på vårvintern. En solig period i mars blir växthuset hur varmt som helst och kan locka växterna att börja vegetera, när sedan kylan kommer tillbaka fryser skotten. Och nätterna är ju fortfarande både kalla och långa denna tid på året. Risken är också att man inte passar med vattning, eftersom snön ligger djup utanför, och då torkar växter i kruka lätt bort. Detta kan ju upprepas ganska många gånger innan våren kommer med stabilare temperaturer och längre dagar. Om man har möjlighet att ha en fläkt som garanterar frostfritt denna period skulle det nog lyckas. Det året jag övervintrade perennsådderna i kallväxthuset (nergrävda i planteringsbädden och med lövtäcke ) hade jag de största förlusterna. En del krukor övervintrades utomhus, som referens matrial, i krukor uppepå marken med lövtäcke (och snötäcke). De klarade sig mycket bättre.
MariaS
12-08-2008, 20:24
Här har jag ett hemmagjort växthus mod vedbodsväggen. Liiite tjäle blir det, men den släpper fort, eftersom det också är torrt i ett Än har inget dött där i alla fall, inte ens årssådderna. Sammanfattningsvis... Samma lufttemperatur som ute, men en torr tjäle, som snabbt ger sig. Sänker minst en zon (om det var det du ville veta)
Ja, du vet ju var jag bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.