Trinity78
12-08-2008, 11:12
Jag är väldigt mycket nybörjare när det gäller trädgård så ha tålamod med mina dumma frågor
Sambon och jag har precis flyttat till hus och har köpt oss en varmkompost. Vi har en vedpanna i huset och undrar om man kan lägga askan som blir kvar från den i komposten?
Kan man dessutom lägga kattsand och "lämningarna" i komposten?
Om det är bra eller inte vet jag inte, men jag gör det i alla fall.
Jag kan inte tänka mig att det är några problem med kattsanden - det är bara granulerad lera plus kattbajs/kiss - men askan kanske är ett problem.
ingrids
12-08-2008, 13:02
Aska i stora mängder, ibland t.o.m. små mängder, har jag sett det varnas för mer än en gång i kompostsammanhang. Hur bra det går att kompostera kattsand tror jag beror en del på vilken sorts kattsand det gäller och vad den innehåller. Ska dessutom erkännas att jag nog mest tänkt på att eventuellt lägga kattens bidrag i trädgårdskomposten, jag är väldigt lite hemma på varmkompost.
Det finns säkert fler varianter, men jag har sett fyra typer av kattsand:
granulerad lera (bentonit), pelleterat papper/sågspån, granulerad majsstärkelse, samt krossad kiselgel. Jag kan inte tänka mig att nån av dem orsakar problem i en kompost, och i en välfungerande varmkompost borde ev. parasiter i bajset dö också.
Askan är en annan sak. Träaskan har väldigt högt pH, och kan innehålla tungmetaller och/eller impregneringsmedel. Jag är väldigt osäker på vad komposten tycker om sånt.
EDIT; Har försökt kolla på nätet, och generellt avråds man ifrån att ha kattsanden i komposten pga risken att komposten inte blir så varm att ev. parasiter dör, medan träaska anses vara ett bra tillskott till komposten förutsatt att den inte är från impregnerat virke och förutsatt att man bara tillsätter små mängder (upp till 16% av komposten,
enligt en studie).
Jan Lindgren
12-08-2008, 16:07
Hej!
All naturlig gödsel kan sprida sjukdomar. Jag har svårt att tro att kattgödsel sprider fler sjukdomar än kogödsel. (EHEC ) Vill man ha ett alternativ till kattsand kan man använda bränslepellets eller ogödslad torv. Vi lägger all kattdynga underst när vi gör nya bäddar. Jag orkar inte hålla på med komposter.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
13-08-2008, 09:17
Hej!
Ett litet tillägg. Vissa bakterier kan leva otroligt länge. De äldsta bakterier jag sett beräknades vara 300 millioner år gamla. När de fick lite näring satt de igång att föröka sig flitigt.
MVH
Jan Lindgren
Anna-Karin Lundberg
21-08-2008, 18:42
Det finns mycket om just dessa frågor skrivet här i forumet, gör en sökning så kommer allt fram.
Jag lägger det mesta i komposten, det viktigaste för mig är inte att komposten blir optimal att odla i, det viktigaste är att det blir så lite sopor i soptunnan som möjligt. Vill man odla grönsaker har jag läst att man ska vara försiktig med aska som kan innehålla för mycket tungmetaller som lagrats i träden och sen kan tas upp av grönsakerna. Jag lägger all aska i komposten, kattskit och kattsand också. Nu har jag pelleterat sågspån till katten. Sågspån kan göra komposten sur. Aska kan göra den basisk. Blir nog bra när man blandar! Tidigare hade jag vanlig lersand och det komposterade jag, men när jag senare vände komposten så såg jag att där jag slängt en större hög kattsand hade det bara blivit en kladdig klump. Sen började jag vara mera noga att strö ut tunnare lager av det som ska komposteras.
I våras flyttade jag komposten från det ena facket till det andra, som var tomt. Det blev proppfullt. Nu har det nästan sjunkit ned till hälften!
Kul att det funkar och härligt att få tömma facket nästa gång ut på tomten.
Solstorm
21-08-2008, 19:20
Tungmetaller i askan? Det beror väl på vad man eldar med. Jag eldar med vanlig ved från fällda träd, det finns väl inte mer tungmetaller i det än någon annanstans? Eller har jag missat något viktig? Impregnerat trä och miljöfarliga grejer får man väl inte elda ändå tror jag.
Anna-Karin Lundberg
22-08-2008, 09:00
I boken "Bondeboken", bokförlaget Prisma med text av Jan Danielsson som handlar om bonden Styrbjörn Ejneby som är engagerad i Naturskyddsföreningen står att:
"Aska från vedeldningen spreds på åkrarna förr. Men det går inte längre. Träden tar upp så mycket kadmium och kvicksilver som kommer från luften, att det blir en hälsofara att gödsla med askan. Man kan inte ens ha den till bärbuskar, om man ska vara riktigt noga. Den går inte att använda till någonting som ska ätas."
Alla lever vi ju i samma miljö, problemet är väl att träden stått länge och hunnit samla på sig. Ex gräs som läggs i komposten har bara haft en säsong på sig att "samla upp" tungmetaller, träden kanske hundra år. När träden förbränns blir askan ett väldigt koncentrerat träd och därfär blir väl halterna höga. Jag är inte ekolog eller kemist, bara en "vanlig trädgårdsägare" men som snappar upp saker och ting jag läser. Jag vill inte påstå att jag vet att det är rätt, men källan känns trovärdig.
Här i Hässleholm har vi haft källsortering 15 år. Både aska och kattsand ska läggas i "deponi" som deponeras på tippen, inte "organiskt" som antingen komposteras eller görs biogas av. Sedan får du göra din egen bedömning för din egen kompost.
vanjalarsa
22-08-2008, 21:09
hej
Jag tycker att det låter lite överdrivet att inte använda askan för ev. förekomst av tungmetaller.
Jag tänker på torv som ingår i nästan all jord som vi odlar i. Torven ligger ju jättelänge i mossen innan man tar upp den. HUr mycket har då inte den samlat på sig av gifter och metaller?
Jag brukar iallafall lägga aska direkt under mina rosbuskar. Har en sort som är väldigt kinkig och har stått och tjurat länge. SEn jag började med askan så har den tagit ordentlig fart och blommat mer än någonsin.
Jag har vanlig träaska ifrån braskaminen. UTgår ifrån att ingen eldar med imprengerat eller målat virke.
När jag hade vinbärsbuskar fick de också lite aska. Har tagit bort dem nu pga, att jag prioriterar utrymmet till annat.
lycka till- tror dock att kattsanden är sämre.
mvh vanjalarsa
Jan Lindgren
31-08-2008, 16:51
Hej!
Torv kan samla på sig många intressanta ämnen. Det beror mycket på vad berggrunden innehåller. Viss torv kan innehålla såpass mycket uran att askan efter den ska behandlas försiktigt. Alla växter tar också upp olika mer eller mindre skadliga ämnen. Ett av de mer intressanta är selen. Växer plantorna i selenrik jord så är det hälsovådligt att äta för mycket av växterna. Finns det för lite selen i jorden så får vi som äter växterna selanbrist. Kvicksilver släpps ut i stora mängder vid vulkanutbrott och sprids över jorden. Nu tror jag väl inte att växter tar upp särskilt mycket kvicksilver. Kadmium kan nog däremot var ett problem på en del ställen.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.