Trinity78
12-08-2008, 11:12
Jag är väldigt mycket nybörjare när det gäller trädgård så ha tålamod med mina dumma frågor
Sambon och jag har precis flyttat till hus och har köpt oss en varmkompost. Vi har en vedpanna i huset och undrar om man kan lägga askan som blir kvar från den i komposten?
Kan man dessutom lägga kattsand och "lämningarna" i komposten?
Om det är bra eller inte vet jag inte, men jag gör det i alla fall.
Jag kan inte tänka mig att det är några problem med kattsanden - det är bara granulerad lera plus kattbajs/kiss - men askan kanske är ett problem.
ingrids
12-08-2008, 13:02
Aska i stora mängder, ibland t.o.m. små mängder, har jag sett det varnas för mer än en gång i kompostsammanhang. Hur bra det går att kompostera kattsand tror jag beror en del på vilken sorts kattsand det gäller och vad den innehåller. Ska dessutom erkännas att jag nog mest tänkt på att eventuellt lägga kattens bidrag i trädgårdskomposten, jag är väldigt lite hemma på varmkompost.
Det finns säkert fler varianter, men jag har sett fyra typer av kattsand:
granulerad lera (bentonit), pelleterat papper/sågspån, granulerad majsstärkelse, samt krossad kiselgel. Jag kan inte tänka mig att nån av dem orsakar problem i en kompost, och i en välfungerande varmkompost borde ev. parasiter i bajset dö också.
Askan är en annan sak. Träaskan har väldigt högt pH, och kan innehålla tungmetaller och/eller impregneringsmedel. Jag är väldigt osäker på vad komposten tycker om sånt.
EDIT; Har försökt kolla på nätet, och generellt avråds man ifrån att ha kattsanden i komposten pga risken att komposten inte blir så varm att ev. parasiter dör, medan träaska anses vara ett bra tillskott till komposten förutsatt att den inte är från impregnerat virke och förutsatt att man bara tillsätter små mängder (upp till 16% av komposten,
enligt en studie).
Jan Lindgren
12-08-2008, 16:07
Hej!