Full version: växtbelysning
boxer2
vilken sorts glödlampa skall man ha till orkidéer?
skogstroll
jag har använt lite olika när jag roade mig åt orkidéodling; lysrör, kvicksilver och högtrycksnatrium. Personligen tror jag mest på ett större antal lysrör för det kan vara lite svårt att styra luftfuktigheten med en stark lampa om man inte har en massa annan utrustning. Beror ju lite på vad man odlar också. Cymbidium tex vill ju ha en faslig massa ljus
boxer2
CITAT (skogstroll @ 12-08-2008, 13:17) *
jag har använt lite olika när jag roade mig åt orkidéodling; lysrör, kvicksilver och högtrycksnatrium. Personligen tror jag mest på ett större antal lysrör för det kan vara lite svårt att styra luftfuktigheten med en stark lampa om man inte har en massa annan utrustning. Beror ju lite på vad man odlar också. Cymbidium tex vill ju ha en faslig massa ljus

lysrör är inte så snyggt i ett sovrum. det jag odlar där är phalaenopsis.
några tips då på vad jag kan använda, billiga små lampor. samt var jag kan få tag i sådana?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon