Full version: Skvätt i Väg.
lolo
........Ja, det kommer små ploppar i toppen på den (inte nya blad utan nåt annat), kan det vara blomknoppar? Det sitter små ljusa trådar ovanpå resp plopp. Vad händer? Ska jag bara avvakta? I vilket skede skvätts fröna i väg? Måste vara beredd med krukor runtom som fångar upp.... laugh.gif
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
KURT
Det intressanta med dem är just att man aldrig vet när fröna sprätts iväg! Frökapslarna brukar också vara lite klibbiga så alla frön sprätts inte iväg, några brukar kunna klibba kvar. Man brukar få så många frön att det brukar inte vara något problem att samla ihop dem på golvet om inte annat. De sprider sig faktiskt inte så mycket till närstående krukväxter.
lolo
Tack Kurt för svaret! Jo, jag såg lite klibb på dem också, kanske dags snart då? Plantan växer förträffligt, köpte den rätt stor på en loppis för 15 (!) kr. Tur jag städade i går, ifall de skvätter iväg så tar man dem inte för damm i alla fall! laugh.gif

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Mian
Det är rätt stora frön, så inte behöver du vara orolig över att tappa bort dem smile.gif Det är bara att plocka upp dem från från fönstret och golvet och pilla ner dem i en kruka. De är stora som små pepparkorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon