lindaisaksson
12-08-2008, 14:52
Ska anlägga en grön/vit rabatt och behöver tips på vita perenner. Ska ha vita buskrosor, pioner och löjtnanshjärtan också.
Behöver också tips på en vit (gärna snabbväxande) kaprifol!
Tack på förhand!
ingrids
12-08-2008, 15:17
Det finns läckra riddarsporrar på frön från rara växter som är vita med grön mitt. Vita liljor, gärna de moderna lättodlade, är också trevligt. Vitblommig lungört och vintergröna som underplantering. Jätterams och jättevallmo, olika klockor (campanula). Och så silvrigt förstås, vitblommande marton och bolltistel.
Krolliljan
12-08-2008, 15:23
Vita purpurklätt, vit rosenvial båda långblommare. Flox, vit malva.
Helen i Piteå Zon 5
12-08-2008, 15:44
Hostor med vita/gröna blad, Vit trolldruva, Trebladsspirea, vit Aklejruta, vit Akleja, franskt Kungsljus
Anna i Åkarp
13-08-2008, 09:14
Några vackra vita liljor kanske? Vita dahlior om du kan tänka dig att gräva upp dem till hösten? Höstvädd? Bra med höstblommande växter bland dina fina vår- och försommarblommande buskpioner och löjtnantshjärtan.
En höstblommande buske kan också passa. Kanske en liten vit ölandstok, jättesöt om man håller den i lite mindre format. Eller en klematis på klätterställning?
Marktäckare ... Nävor kanske? Det finns också bergenia, fänrikshjärtan, och sockblomma i vitt.
Jag gillar också vita blommor och har samlat på mig lite av varje inför en kommande vit rabatt. Jag har köpt bland annat fjädernejlikor, flox, riddarsporrar, rudbeckia, myskmalva, stäppsalvia och astilbe.
Lycka till med rabatten!
Det finns så många vackra vita perenner och du har fått många fina förslag. Jag vill bara inflika med en liten, men viktig detalj - glöm inte att plantera nån enda eller någon enstaka blomma med en helt avvikande färg i din vita rabatt. Accentfärg ger liv åt en helt vit rabatt - som annars kan se lite "platt" ut.
Platinum
13-08-2008, 13:51
Om du har möjlighet att komma över och tycker det låter som trevliga alternativ så är ju vitsippor och liljekonvaljer fina vita perenner som blommar tidigt. Men det är väl kanske få som har dem spridda i trädgården?
pleximaster
13-08-2008, 14:01
Jag har ett par låga vita höstastrar som är jättefina blommar i september till november-december beroende på vädret. Kul då det inte finns så många andra blommor då.
mvh plexi
skogstroll
13-08-2008, 14:12
silverax är ju lite fint

finns ju med lite olika bladfärg
[attachment=22621:P8030002.JPG]
Viburnum
13-08-2008, 19:30
Echinacea alba, Digitalis alba, Brunnera ´Betty bowring´ Geranium phaeum Álbum´.Chelone ,veronica,salvia...
Jo i sommras såg jag Kaprifol på Ulriksadal som hade silvriga blad tror blommorna var vita, det var ju jättttte snyggt!!Nyhet.
Ingrid Zon3
13-08-2008, 19:43
Det finns många vita Campanula, jag har allt från stjärnklocka och karpaterklocka (marktäckande) till pyramidklocka (som kan bli över 1 m hög) i vitt.
Sköldpaddsört, Chelone som blommar nu är så väldigt fin att ha, eller en skogsklematis.... Men som Betty påpekade, accentfärg är viktigt i en vit rabatt. En Actaea racemosa, mörkbladig silverax är väldigt snygg att ha i, eller mörkbladig kärleksört, Matrona eller liknande.
Tänk på att allt vitt inte är kritvitt.
En benvit blomma kan se smutsig ut bredvid en rent vit blomma.

Vit veronica, vit stockros, rödbladig alunrot har ju vita blommor, vit astilbe, höstanemon, prästkrage förstås och min egen favorit... vit rosenstav!
CITAT (Pia L @ 13-08-2008, 10:24)

Vit blågull
Har länge tittat efter vit blågull i handelsträdgårdar utan resultat(Stockholm)
Kan man fröså den?
CITAT (Keya @ 15-08-2008, 21:29)

Har länge tittat efter vit blågull i handelsträdgårdar utan resultat(Stockholm)
Kan man fröså den?
Självklart kan du det, de gror fint och blommar ljuvligt!
nilla_r
15-08-2008, 22:12
Jag håller också på med en vit rabatt (men har tänkt ha lite ljust rosa och någon blå uppstickare). Jag har jättefina prästkragar som är lite dubbla som är fina vita perenner. Och vita dagliljor finns det också. Fänrikshjärtan är en favorit. Till våren är det fint med vita pärlhyacinter och vita narcisser.
Vit drakmynta är en hög senblommande perenn.
Funderar på om det lätt kan bli lite "spräckligt" om det är grönt och vitt i precis hela rabatten. Kanske ska du lägga in några partier med bara gröna vackra bladverk. (Där dessa då har lite olika gröna nyanser, några kanske också drar åt silver, några åt vinrött.) Det blir då fortfarande en "vit" rabatt, men den blir kanske lugnare och mer harmonisk.
Detta kanske ger sig själv till viss del när du går igenom alla förslag och kombinerar ihop vad gäller höjd, blomningstid, bladfärg, bladform o d.
Tror det blir jättesnyggt!
Gerillapudel
17-08-2008, 12:56
Jag älskar vitpytta...
Är en enorm "buske" i min rabatt nu. Köpte bara en planta i maj.
Vit lavendel är en annan favvis.
Vitpytta:
http://finnashem.files.wordpress.com/2007/05/vitpytta.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.