Full version: Gissa..vad är dtta?
Gunilla T
[attachment=22588:DSCN05120001.JPG]

Någon som vill gissa vad detta kan vara? Pssst...jag vet..
Aqvakul
Ursnygg! Påminner om någon slags Allium. Du har varit lite snål med att visa stjälk och blad. Får oxå lite associationer till en vattenväxt.....nej, det var för svårt.....
Dilara
En Hoya kanske?
Azur
En Hoya, men jag känner inte igen arten. Nåt ganska ovanligt, antar jag?
Gunilla T
Nej, ingen Allium och ingen vattenväxt. Inte heller en Hoya fast blommorna liknar Hoyans. Växten lever året runt i min trädgård och är en perenn!

Fler förslag?
Sussie F-Flower
Kom igen nu!
Nyfiken!
Gunilla T
Näää...fortsätt gissa! Lämnar - kanske - någon ledtråd om ingen kan gissa rätt giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Gunilla T @ 12-08-2008, 19:15) *
Näää...fortsätt gissa! Lämnar - kanske - någon ledtråd om ingen kan gissa rätt giggle.gif

giggle.gif
mojan
Gräslök? Oregano? Men det stora bladet i bakgrunden passar inte? Det kanske inte alls hör till blomman?
Gunilla T
Nej, växten går inte att äta - är giftig. Men visst , bladet tillhöt växten ifråga.
Sussie F-Flower
Är det en Ficus som BLOMMAR????????
Azur
Ingen Hoya, alltså, utan nåt med likadana blommor. OK, en Asclepiadaceae alltså. En google image search efter asklepiadaceer antyder att det är en växt ur släktet Asclepias, kanske
Asclepias incarnata eller Asclepias syriaca. Är jag nära?

Sussie: Ficus har inte öppna blommor alls, utan ståndare och pistiller sitter inuti fikonet.
stennie
Jag gissar på sidenört...det är en Asclepias precis som Azur säger....
Aqvakul
Gunilla, nu vill jag veta svaret!!!
Gunilla T
Go´morron, go´morron Aqvakul - pigg och vaken yngling??

Bravo Azur och Stennie!... visst är det en Asclepias eller sidenört! Inte riktigt säker på arten/sorten men gissar
att det är den som Linné kallade Äkta sidenört eller Asclepias syriaca då han trodde att den härstammade från Syrien. I själva verket kommer den från Nordamerika, tillhör familjen Oleanderväxter.

Sidenörten är väl i sig inte särskilt uppseendeväckande men har vissa tillgångar. Den blir stor ca 1,5 m och blommar nu. Blommorna sitter i klasar i toppen och är vackra. Den älskas av insekter och doftar underbart på kvällarna.

Kommer igång sent på sommaren men växer snabbt upp. Förökar sig genom rotskott som ofta kommer en bit från moderplantan, inte svåra att ta bort.

Vet faktiskt inte hur vanlig den är...här ser jag den inte iaf i trädgårdarna.

Delar gärna med mig om någon vill ha och kan hämta själv. Växterna är så stora så jag tror inte det går att skicka dem.
stennie
Tyckte väl att den kändes bekant...Jag har en röd.

Var bor du...jag skulle jättegärna vilja ha en.....

Hmmmm...undrar om man kan ta skott...det kan man ju på Oleandern...
Wilmer
Kul växter! Så de doftar också. Nu blev de genast intressantare. Ska läggas på minnet om det blir plats över någonstans bravo.gif
Azur
Tror inte sidenörter är särskilt vanliga, jag tror aldrig jag har sett någon.

Stennies sidenört ser ut att vara en annan art, gissningsvis Asclepias curassavica.

Apropå blommor som ser ut som porslinsblomma kommer jag ihåg hur imponerad jag blev första gången jag såg vår enda svenska asklepiadacé, Tulkört:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/asclepiada...ce/vinchir5.jpg
Gunilla T
Tack för informationen Azur - trevligt om det inte är en dussinväxt iaf!

Som sagt, delar gärna med mig. Var och kollade i trädgården och har tre ex. av sidenört som jag kan dela med mig av.

Har även ett antal plantor av Echinacea purpurea "Magnus", dammirisar och säkert något annat smått och gott.

Kan inte åta mig att skicka men om det är någon som vill hämta är ni välkomna. Bjuder gärna på en trädgårdspromenad samtidigt.

Bor i Mälardalen och lämpligt avstånd kan var om man bor i Västerås, Köping, Strängnäs, Eskilstuna, Flen eller Katrineholm.

Skicka mig ett PM i så fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon