Full version: Dålig karaktär
Jan Lindgren
Hej!
Timber press ger just nu 30% rabatt och har man som jag dålig karaktär så kan man inte motstå detta. De har alldeles för många intressanta växtböcker. De här gången så kostade det lite över 100 pund.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Jan, inte tror jag på dålig karaktär...livet är väl inte till för att bara försaka..

Nu när jag har dig "på tråden" skulle jag vilja ha lite tips från dig.

Har gjort en surjordsbädd där jag för närvarande endast har en Rh. nämligen Rhododendron insigne - en silverrhododendron. En art enligt uppgift som jag lyckades få tag på...nu vill jag ha någon krypande Rhododendron eller någon annan surjordsväxt som kan växa över torvblocken.

Inte Rh. camtschaticum för den har jag...har du några bra tips?
Jan Lindgren
Hej!
Prova radicans. Det är den minsta rhododendron jag känner till. Tyvärr är den sammanförd med en annan art nu för tiden. telmateium är låg, tämligen snabbväxande. Grenarna böjer sig gärna neråt och kryper efter marken. Fastigiatum är en liten favorit. Insamlingsnumret SBEC0804 tycker jag är bäst och härdigast.
Eftersom du har ett bra klimat så kan du prova en massa vintergröna azaleor. Arten nakaharae bör inte saknas i någon trädgård med hyfsat klimat. Den blommar sent med röda blommor. Wombat är en krypande sort.
Varför inskränka sig till rhododendron. Vaccinium macrocarpum är en låg marktäckare med goda och vackra bär. Jag har fått hem ganska många sorter av den som jag ska testa.
Höstljungen Heidezwerg uppfyller dina kriterier perfekt. Den följer marken även neråt.
Du bör också prova olika gentianor. Först och främst G. sino-ornata hybrider. Den rena arten finns troligen inte i odling. De ger en underbar höstblomning.
Vårljung finns också i en massa sorter. Alla är krypande.
Du kan gå ut och gräva upp lite klockljung. Den är alltid vacker. Det finns en hybrid mellan tetralix och cinerea som heter Samtpötchen. Den ser ut som tetralix men är röd och blommar länge. Folk som var här i söndags blev förtjusta i den.
Phyllodoce, Cassiope och X phylliopsis bör inte saknas i ett surjordsparti.
Nu har du fått några förslag. Räcker det inte så får jag tänka till och bläddra lite i böckerna.
MVH
Jan Lindgren
Heda
Ja men det är ju så underbart med böcker!! Inte ska man låta bli! Jag tycker tvärtom att tomma bokhyllor tyder på dålig karaktär! sweatingbullets.gif

Fantastiskt att du har så bra karaktär Jan!!

//Heda (själv bokälskare)
Gunilla T
Tusen tack Jan!!! Mycket tacksam för dina förslag som skall noteras på papper och ligga i min väska när jag går på växtjakt. Gissar att alla inte är så lätta att få tag på.

Ljung ja, detta är en växt som är nyupptäckt för mig. Det är ju så när man håller på med trädgård att en del växter inte uppmärksammas förrän det bara säger "klick" och ljung är en sådan växt för mig. Planterar gärna många, både vår och höstljung.

Sino-ornata har jag en del hybrider av, underbara växter som man inte får för många av.

Önskar jag hade möjlighet att besöka din trädgård någon gång!

Tack än en gång!!
Bee
Tack för påminnelsen om Timber Press! Det var där jag köpte "The well-tended perennial garden" förra året, en bok som jag haft mycket glädje och nytta av. Såg att författaren, Tracy DiSabato-Aust kommer med en ny bok i januari nästa år. Den verkar också vara en "måste-ha"-bok smile.gif

Den här gången kom jag undan med 26 pund för "Pots in the Garden". Ingen 30%-rabatt. Den var nog bara för storhandlare flirting.gif
Fågelvägen
Hej Jan! Tack vare ditt tydligen återkommande lättsinne när det gäller trädgårdsböcker och Gunillas fråga fick jag flera tips för de 3 surjordsterrasser jag stretar med som bäst. Aktuellt och nyttigt.
Gunilla - jag har också upptäckt den vackra och tåliga ljungen. Tänker ha MYCKET MERA, mattor av ljung! Tacksam för tips - både vår-& höstblommande behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon