Anna i Åkarp
12-08-2008, 17:05
Jag behöver sätta något slags perenn eller fin medelhög buske bredvid en hög häck av trädgårdsprakttry.
Det är ett rätt så torrt och hopplöst ställe med dålig jord, där ingenting trivs utom en sällsynt tålig marktäckande murgröna. Men jag vill ändå ha en fin perenn där som bakgrund i min rabatt och för att dölja lite av de nakna stammarna på tryet.
Kraven är som följer:
- 75-150 cm höjd
- tål skugga, torka och konkurrens om näringen
- inte röda, rosa eller liknande blomfärg men gärna blå eller vit
Astilbe har jag provat men de gav upp efter någon månad.
Någon som har ett bra förslag?
Aqvakul
12-08-2008, 17:13
Mahonia?
Krolliljan
12-08-2008, 18:10
Jag undrar om inte en näva skulle klara det t ex brunnäva eller den lägre flocknävan.
Christer i Falköping
12-08-2008, 18:57
Du måste nog förbättra jorden först innan du planterar något där. Så dålig jord gillar inte ens knölklocka tror jag.
Christer.
Ingrid Zon3
12-08-2008, 20:41
Halar fram Karin Berglunds bok "Din trädgård" och läser om växer för torra och skuggiga lägen. Hon har inte med några höga perenner, men väl några lägre (daggkåpa, hasselört, gul nunneört, blekgul sockblomma och flocknäva). Buskar: lagerhägg (Prunus laurocerasus 'Otto Luyken'), blåtry och Vinca, både minor och mayor.
Men det kanske är idé med en upphöjd bädd med markduk under och lite bra jord i stället?
Varför inte testa med Praktlysing? Det är en mycket tålig och bekymmersfri perenn med gula blommor. Blir uppåt metern i höjd. I skugga blommar den senare än i sol. Den har inga problem med andra växter, snarare tvärtom, den sprider sig även i mager jord.
Edit: Vad jag menade var att den tränger undan andra växter om man inte ser upp
Susanne i Linköping
13-08-2008, 10:36
Utanför lägenheten där jag bodde förut stod det en ros, sannolikt "the fairy", på ett eländigt torrt och skuggigt ställe, under takutsprånget i västerläge och med mycket tak och hus som skymde solen. Ändå blommade den fint. Kanske finns det någon vit ros av någon tålig sort som skulle funka i ditt läge?
Att astilbe inte funkade är inte så konstigt, den vill visst ha ganska mycket fukt. Min egen illrosa astilbe slokar ofta om det är torrt.
Sköldpaddsört har jag också i skuggigt läge, men den kanske bara finns i rosa? Hur är det med kärleksört?
Platinum
13-08-2008, 10:50
Sitter och smågooglar och första träffen jag får upp är Iris, kanske det kan vara nått att fundera på?
http://www.viivilla.se/tradgard/iris--supe...losa-lagen.aspx.
Susanne i Linköping
13-08-2008, 11:03
Fast iris vill ha sol på rotknölen, visserligen har jag en iris inknölad i perennrabatten men så är den ganska olycklig också.
Krolliljan
13-08-2008, 16:55
Strandiris har jag haft i skugga och torrt. Det gick jättebra även om den blommade lite mer sparsamt än de jag har i sol.

Dock längre.
Aqvakul
13-08-2008, 17:06
Plymspirea (Aruncus dioicus). har jag haft i ett torrt och skuggigt läge med bra resultat.
Anna i Åkarp
15-08-2008, 07:30
Tack för förslagen, allihopa!
Iris låter lockande, särskilt som de inte tar så mycket plats på bredden. Och även om de blommar mindre än vanligt i skugga så har de ändå ett bra bladverk hela sommaren. Det ska jag prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.