Full version: Nu börjar de gro!
Christer i Falköping

Backsippe groddar. Backsippefröerna jag sådde för några veckor sedan har nu börjat gro. Småplantorna brukar klara vintern utan större problem redan första året.

Ni som väntar på Tovsippefröer, jag har inte glömt det. Men det blev så få att jag tänkte fara iväg och knycka lite på annat ställe innan jag skickar till er :-)
Christer.

MariaS
tummenupp.gif
Österläge
Vad roligt! Jag sådde backsippa i våras o efter 6 veckor i kylen o ungefär lika många i rumsvärme grodde tre (3) st... Nu har jag omskolat dem o satt in resten i kylen igen, får se om fler gror.

Crhister, har du kvar fröer av vit backsippa...? rolleyes.gif
Christer i Falköping
Nej, tyvärr. Men det kommer ju nya nästa vår. Backsippefröer gror mycket bättre som färska, men många tror att de små plantorna skall duka under första vintern så de brukar sås på vintern istället. Dessutom går det sällan att köpa dem färska tyvärr.
Christer.
Gillan
Många vägar bär till Rom sägs det ju. Jag tog fröer från min svärmors backsippor den 17:e juni i år. I slutet av juni satte/strödde jag ut dem i en plastbytta med "vanlig" jord och ett tunnt lager jord över. Tre veckor senare hade de grott och idag har jag ca 15 st små söta Backsippeplantor som ska skolas om och planteras ut. Nu är det bara att hoppas på att de överlever vintern.

[attachment=22609:2008_08_...016_ODLA.JPG]
Österläge
CITAT (Christer i Falköping @ 13-08-2008, 05:06) *
Nej, tyvärr. Men det kommer ju nya nästa vår. Backsippefröer gror mycket bättre som färska, men många tror att de små plantorna skall duka under första vintern så de brukar sås på vintern istället. Dessutom går det sällan att köpa dem färska tyvärr.
Christer.

Aha, kanske därför jag hade såpass dålig grobarhet... Köpte mina på Odla tror jag det var men de var ju förmodligen inte färska. Dröjer det länge innan de blommar? Om inte kan jag ju ta egna fröer nästa år...
Marita i Vasa
I vår by finns en äldre man som har massor av backsippor som han själv drivit fram. När vi frågade hur han lyckas så bra med sådderna så gav han oss en hel handelskasse med frön och rådet: Så genast och sätt sålådorna i potatiskällaren. Sagt och gjort! Resultatet blev massor av backsippsplantor!
Anki V
Jag sådde backsippor i vintras/våras och drev upp under lysrören med frön från Jelitto. De fröna borde ha skördats förra våren. g.gif
De grodde som bara sjutton och jag såg förra helgen att en liten rackare till och med börjar blomma.

Jag har även testat att så på Christers sätt och då hade jag frön från årets skörd (nyskördade)….Jag är väl någon vecka senare än Christer så få se till helgen om det kanske har blivit något.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon