CITAT
Nu är vi där igen och jag får ännu mer vatten på min kvarn, stora träd har inte i trädgårdar att göra.
Nu är du där igen ja... Men mitt exempel visar snarare att det är farligt att gräva upp rötter utan kunskap - träden kan bli riskträd. Detsamma gäller för grova beskärningar.
Om hur villamiljöerna blir om alla bara får ha bonsaiträd på tomterna har vi redan diskuterat tror jag. Ska vi ha någorlunda naturligt klimat i villaområden, vindlä, fåglar och insekter, så får vi leva med träden. De som ingår i svensk flora och inte endast de som är ympade krymplingar från söder. (Apelltalet nästan slut här!

)
CITAT
Framför allt skall dom inte stå så att dom inkräktar på grannfastigheter.
Just det, vi grannar måste samarbeta långt mer kring både träd och annat på våra tomter. Jag tror vi måste bli bättre på att inse att det vi gör på ena tomten har effekt på tomtplätten brevid. Inte bara vad gäller träden (att de ofta bidrar till ett gemensamt bra klimat...) utan också annat vi odlar, dikar, dränerar, bygger. Större förändringar bör planeras i långt högre grad gemensamt.
Men självklart. Är grannen omöjlig att samarbeta med får man luta sig mot lagen, som egentligen ingen av parterna blir nöjda med, och sätta träden en bit in på tomten. När de vuxit upp och bidrar till gott på båda tomterna är sällan samma tomtägare kvar.