Tokfia7
Är ny i detta forum och har hittat hit då vi just köpt ett hus med en LITEN trädgård på fram- resp. baksida. De som bodde här hade inte riktigt samma smak som vi så vi kommer att riva bort det mesta och plantera nytt efter eget huvud. Vi vill väldans gärna ha en rabarbertuva, men jag undrar nu hur man kan "smyga" in den på ett snyggt sätt. Tänkte på baksidan där solen inte gassar så extremt. Där har vi häck åt ena sidan, staket "utåt" och en spalje där det växer en klätterros (som jag ska byta ut då jag varken gillar färg eller avsaknad av doft). Vi ska även klämma in en liten sandlåda till lillkillen. Gräsmattan är inte så stor eftersom det är en rätt stor altan. Nån som har nån bra idé?? rolleyes.gif
Tokfia7
Finns det ingen trädgårdsfantast som har nån idé om vad man kan hitta på med en rabarbertuva?
Bee
Det enda jag vet är att två av mina grannar har/hade rabarber och en sak är klar: dom blir väldigt stora! Ena grannen har dom i skugga och då blir inte plantan mer än knappa metern runtom. Den andra grannen hade rabarberna på sin sydvägg (tegel). Dom rabarberna blev jättestora! Särskilt efter några år när dom tröttnat på plantan och den fick sköta sig själv.
ingrids
Håller med om att "små" rabarbertuvor inte förblir små nå länge. Fast jag tänkte sätta min i rabatt bredvid en flikrabarber, en sån som bara är till prydnad. Båda kommer att bli stora men jag tänker att matrabarbern inte ser så vilsen ut i rabatten om den står bredvid en prydnadsrabarber ...
Tokfia7
Ja, det är ju inte helt lätt att klura ut var man ska sätta den, har ju alltid drömt om en rabarber (mormors vet jag är helt gigantiska) och nu när jag har egen jordplätt så längtar jag efter att få hiva ner en planta i jorden! (Ännu mer efter helt egentillverkad rabarberpaj.) confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon