yomagic
Jag ska nu anlägga en skuggrabatt med vattenbädd. Har fått bra tips om hur jag ska göra denna bädd så det känns inte som problem.
Hade väl tänkt plantera Vit Löjtnanshjärta och Funkia med vitbrokiga blad. Ska bygga denna ca 40 cm ovan gräsmattan och vill ha nåt vid kanten som hänger ner snyggt. Antingen i vit eller helt med gröna små blad. Har någon nåt bra tips? Ska tala om att jag är helt "grön" när det gäller detta med blommor och blader rolleyes.gif men
är så sugen på att få sätta igång genast med min skuggrabatt.
Rabatten har morgonsol till ca 10-11 uppe i Västerbottens inland.

Hoppas på mången bra tips smiley_small_hug.gif
Betty
[attachment=22598:Näva_o_R...nplister.jpg]
Rosenplister, den har vackert grönvita blad och finns både som rosa-, och vitblommande.
Den väller snyggt över kanten på min pallkragerabatt med klematis. (på bilden syns även en flocknäva)
Ingrid Zon3
Murgröna borde väl kunna funka också? Fast den kanske slår rot i gräset förstås. Sockblomma väller iväg men om den hänger ner vet jag inte.

(Vill också tipsa om lungört ihop med vitbrokig funkia, snyggt!)
Betty
Murgröna funkar inte som perenn så långt norrut.
yomagic
CITAT (Betty @ 12-08-2008, 20:54) *
[attachment=22598:Näva_o_R...nplister.jpg]
Rosenplister, den har vackert grönvita blad och finns både som rosa-, och vitblommande.
Den väller snyggt över kanten på min pallkragerabatt med klematis. (på bilden syns även en flocknäva)

Mycket fint!
Ingrid Zon3
CITAT (Betty @ 12-08-2008, 22:43) *
Murgröna funkar inte som perenn så långt norrut.

Nej, helt rätt! Jag läste bara hälften...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon