evaisa
[attachment=22595:gammal_sans_001.JPG][attachment=22596:kirki_o_bantel_006.JPG][
attachment=22597:zeylanica_001.JPG]Hej, Visst är det dags för en omröstning?
Aqvakul
En stilig växt med ett elakt namn.
evaisa
men det blev ju en omröstning! Den första jag sett hittills..... vad stolt jag är :-)
Ålgryte
OJ ! confused.gif
Nu såg jag rubriken svärmordstunga... devil.gif

Men de är sannerligen tåliga yes.gif Min sanseveria har runda blad, som tjocka "pinnar". Tog ett skott i Brasilien för 27 år se'n smile.gif...
evaisa
Ålgryte!

Jag vill hemskt gärna se en bild på din pinn-tunga!
Kee
Funkar inget bra för oss som inte har ngn mordtunga att rösta här, för under tredje frågan har vi inget alternativ! Sen skulle jag gärna se alternativet "likgiltig" på den första frågan. Jag skulle säkert gilla dem mer om jag hade en, men just nu vet jag ju väldigt lite om dem.

kul med omröstning annars!
Ålgryte
CITAT (evaisa @ 12-08-2008, 21:47) *
Jag vill hemskt gärna se en bild på din pinn-tunga!
Det är klart att jag ska föreviga min trotjänare !

I väntan på mitt foto kan du kolla in albumet jag hittade via google http://www.picsearch.se/search.cgi?q=Sanse...5&thumbs=20 med alla olika sorter...

Mina pinnar påminner (och är kanske släktingar) med de på bilden http://www.agraria.org/piantedavaso/sansev...ricaskyline.JPG

Platinum
Sista frågan var lite svår att svara på, men jag svarade fått skott eftersom den första sorten fick jag av farmor, sen har min sambo bidragit med en sort sen sin ungkarlstid, sen har jag bytt till mig tre sorter av trådskaparen. Så vi har fem sorter hemma just nu smile.gif
ingrids
Hur svarar jag som har två på jobbet men inte nödvändigtvis vill ha några hemma? Dessutom har jag "ärvt" dem efter en kollega.
evaisa
Det är visst svårare att konstruera frågor än vad man tror. Jag gjorde tydligen detta i en alltför stor hast! Nu är det ju endast en svarsfrekvens på runt 15% så vetenskapligheten är nog nära noll.

Men man får inte roligare än man gör sej! I nästa sansevieriaundersökning skall alternativen vara uteslutande och uttömmande!

Ålgryte?! En skyline som du haft i 25 år? WOW!

[attachment=22623:kbh_bot_have_001.JPG]

Detta är en Stuckyii från Köpenhamns Botaniska have. Lägg märke till soffan.....

[attachment=22624:kbh_bot_have_040.JPG]

Och detta är en välväxt cylindrica från samma ställe. De är båda ungefär 1,5 - 2 meter höga.......
Fiffiga Lisa
Vi som inte har några sådana, vad ska man rösta på 3 frågan?
evaisa
Kee!

Har du inga svärmorstungor? Jag skickar gärna en!

Vill du veta mer? Den har odlats kommersiellt för sina fibrer - man kan göra rep av dom. Det var före nylonets tid. I USA fanns stora statliga odlingar i Florida. De härstammar huvudsakligen från Afrika men växer vilt även i delar av asien.

De är monocarpiska - blommar endast en gång på varje skott. De pinnformade är ökenväxter - vill stå torrt och soligt!

I Indonesien och Thailand är sansevieria jättestort. Det säljs svindyra sansevierior på e-bay.

Det latinska namet på svärmorstungor är: Sansevieria trifasciata.

angel_not.gif
renate
Jag var tvungen att rösta på den tredje frågan med men inget passade.Jag avskyr Sanseviria och har alltid gjort det.
Kee
Evaisa är en snäll människa. När jag sa att jag inte hade en (högre upp i tråden) så tyckte hon att jag skulle ha en. Detta resulterade i ett gäng sticklingar på posten, som nästan kom att förolyckas då jag slarvade bort avin. Men personalen var så hjälpsam efter det att jag förklarat varför paketet måste hämtas ut snart och de letade fram paketet manuellt istället. På detta vis, slapp jag vänta på påminnelsen efter två veckor, då sticklingarna troligtvis skulle vara illa medtagna.

Resultatet blev att jag samplanterade fyra av sticklingarna, beroende på kruklågkonjunktur vid tillfället, det blev faktiskt väldigt lyckat och antagligen snyggare än om de skulle stått själva. Jag har lovat evaisa en bild men inte fått tummen ur, men här är den äntligen (även om den inte blev så bra):
evaisa
Tack Kee!

Det är inte ofta jag får höra att jag är snäll! :-)

Kul att se att tungorna lever!

[attachment=26807:fernwood_003.JPG]

Här är en tunga som jag nyss fått på posten. Jag tror att den fått för lite ljus för den är alldeles floppy och ranglig. Fernwood skall den heta.
Ålgryte
Evaisa! Jag får också tacka dig för ditt engagemang för Sansevieror thanks.gif blomma.gif

Kommer du ihåg bilden av mina brasilianska pinnar??
[attachment=26830:V_xter_025.2.jpg]Så här såg de ut 13 augusti...

Ditt engagemang fick mig att känna dåligt samvete för misskötsel av mina 27-åriga livskamrater och jag gav dem "lite ljus och värme" = ny näring, vatten och omvårdnad samt en ljusare placering.

Mina gamla pinnar vaknade till liv igen och tummenupp.gif
[attachment=26831:IMG_0118.2.jpg]så här ser de ut idag, dvs 2,5 månad senare !

Trots att det är höst och mörkt växer de så det knakar!!! yahoo.gif

Tänk vilka tacksamma och tåliga växter! bravo.gif
De blommar kanske i vår igen...!?
evaisa
Och..OM dom blommar...... måste du skicka en bild!

Dina vattenlevande tungor är fantastiska. :-)
Platinum
Finns det vattenlevande tungor?

Som skulle funka i akvarium tänker jag då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon