Yang, 7, för ful för kinesisk tv ...
En sjuåring sjunger (bakom kulisserna) medan en nioåring som anses ha mer perfekt utseende mimar och visas för världens tevetittare.
Fy f... så lågt!
Men eg vad annat är att vänta av diktatur där flickor anses inget värda.
Aqvakul
12-08-2008, 19:43
pinsamt!!!
Inte förvånad, de anser det nog vara helt naturligt med den människosynen som råder.
Aqvakul
12-08-2008, 19:49
Vilka signaler sänder det till unga kinesiskor?
Myosotis
12-08-2008, 19:51
Dåligt. Men är det så mycket bättre hos oss?!
Såg ett program för inte så länge sedan... där visade man hur unga kinesiskor opererade ögonen för att se mer västerländska ut, och många, många lät förlänga benen.
De utsatte sig för hemska smärtor i uppemot ett halvår och mer ... bara för att få längre ben.

Företagare sa helt öppet att de såg till utseendet vid anställningar ... utbildning och kunnande
vägde lättare än utseende, där opererade ögon och kroppslängd så klart hade betydelse.
Aqvakul
12-08-2008, 19:54
kanske lite bättre.....
CITAT (Myosotis @ 12-08-2008, 20:51)

Dåligt. Men är det så mycket bättre hos oss?!
Ja, det tror jag säkert att vi är.
Har du någonsin hört talas om något liknande i svensk television?
Myosotis
12-08-2008, 20:07
CITAT (Netha @ 12-08-2008, 21:00)

Nej, men de väljer nog nyhetsuppläsare efter utseende. Och så tänkte jag på alla anorektiska flickor och rakade ben osv osv. Amerikanska serier bestämmer hur vi vill/vågar se ut. Men det kanske är lite bättre än i Kina. Eller mindre öppet diskriminerande.
CITAT (Myosotis @ 12-08-2008, 21:07)

Nej, men de väljer nog nyhetsuppläsare efter utseende. Och så tänkte jag på alla anorektiska flickor och rakade ben osv osv. Amerikanska serier bestämmer hur vi vill/vågar se ut. Men det kanske är lite bättre än i Kina. Eller mindre öppet diskriminerande.
I Svt har jag sett hallåor/nyhetsuppläsar/programledare med varierande utseende = inte alla är Barbiekopior
Tack o lov för det.
I reklamkanalerna däremot ser jag oftast bara välslimmade med "vackra" ansikten.
Ang. rakade ben så har nog mammorna stort ansvar i detta. Barnen hör mamman klaga över sina håriga ben/armar och därför ser man numera till o med sjuåringar som vill raka sina ben.
Barn gör som vi gör ... inte som vi säger att de ska göra.
Anorexi är mer komplicerat och där tror (vet) jag att det handlar om mer än utseendefixering.
12-åringar som vill ha silikon i brösten...
aanderss
12-08-2008, 20:21
ja kina är kina
CITAT (HelenJ @ 12-08-2008, 21:21)

12-åringar som vill ha silikon i brösten...
Helt för jävligt såklart, att rata 9-åringen pga hennes utseende. Och ganska jävligt att sedan gå ut och säga det offentligt såklart. (Och dessutom korkat) Och givetvis jävligt att det ens anses behövligt att just välja ut en "söt tjej", det säger en del om världen vi lever i. Var det några framför TVn som sa "åh, vilken söt och duktig tjej!" när hon "sjöng"? Självklart, och då är man också med och tar aktiv del i skönhetshetsen. Att helt fjärma sig från denna hets är såklart svårgörligt, men att redan från barnsben bli bedömd efter utseende - fy fan.
Tror dock inte att Kina är så vådligt mycket värre än vi här i "Väst", vem har inte uppmärksammat att vi har skönhetstävlingar för barn? Eller har en SJUHELVETES massa kommersiell propaganda från kapitalistiska profitörer; reklam som gladeligen trillar in i våra brevlådor eller TV-skärmar dagligen. Var det inte för nån vecka sedan som ett större Boråskt postorderföretag trampade i klaveret med att visa upp bikinis för småttingar?
Piccante
13-08-2008, 06:04
CITAT (Netha @ 12-08-2008, 21:00)

Bert Karlsson sa en gång i Fame Factory att "du är för tjock för att bli en artist, men du skulle däremot kunna bli en bra körsångerska i bakgrunden". Han ratade jämt kraftiga och överviktiga och sa att de aldrig kunde bli artister och titta på Idol hur de ser ut som går vidare....
mamamaggan
13-08-2008, 06:06
Förpackningen är viktigare än innehållet , eller?
Man kanske skulle börja att spara på papperet som julklappen är inslagen i och kasta resten ?!
"Vi ville förena den perfekta rösten med det perfekta framträdandet"
Asiater borde lära sig att slappna av lite, allt handlar inte inte om Pokemon. Den lilla 7-åringen hade fångat vartenda västerländskt hjärta om hon hade fått framträda med sitt för en 7-åring fullt normala utseende, och det är väl våra hjärtan och våra feta plånböcker som de mest av allt eftertraktar eller?
En jätteblunder, som vanligt när det gäller det landet.
Kineserna hade kanske tittat på den gamla svartvita amerikanska filmen (komedi) vars namn jag inte kommer på just nu men där en viktig del handlar om den vackra stumfilmsstjärnan vars röst inte höll för talfilm och i en sång-och-dans-film skulle en mindre framträdande flicka sjunga bakom draperiet.
Om flickorna var fullt medvetna om vad det innebar (dom blir nog det när dom blir äldre) så skulle man nästan kunna tycka synd även om flickan som visades upp i tv. Hon har ju bara ett utseende - ett vackert skal - och ingen talang! Den andra flickan kan ju sjunga...
*Stintan*
13-08-2008, 10:27
Självklart bedrövligt att man gör så men det är nog inte bara i Kina liknande förekommer (försvarar inte).
När valdes skolans fulaste tjej till Lucia i Sverige t.ex.? Det övergår mitt förstånd hur man kan tycka att utsidan betyder mer än insidan.
Fy f...n jag blir så upprörd och så ledsen. Tänk att som 7-åring få höra att man är för ful och att en annan tjej ska ta den plats som borde ha varit självskriven för 7-åringen.
Hur länge kommer hon att ha med sig de tankarna i livet.......de etsar sig fast. Sååå grymt.
Jag vill bara tro att de inte sa det rätt ut så där och hade förstånd att linda in det på något sätt.
Jag tycker ju 7-åringen är jättesöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.