Linnyk

Hej,

jag skulle vilja samla in frön till nästa år från mina tobaksblommor, men var sitter fröställningarna? I blomman förutsätter jag, men jag hittar inga frön i mina blommor... Är det så att de inte bildar så mycket frön/fröställningar? Eller är det jag som bara inte kan se dem? confused.gif

Jag bor högt upp i ett våningshus, kanske inte tillräckligt med insekter som pollinerar på min balkong eller...? Tycker också att det verkar som att blommorna faller av långt innan de skulle ha hunnit bilda några frön...

Tacksam för svar!
Hälsningar, Linda

Eva 33c
Fröna utvecklas efter blommorna. Så länge du har en blomma kan du alltså inte hitta fröer. Blomman blir pollinerad, och sedan vissnar den och en frökapsel kommer att utvecklas. Du får nog ha lite ålamod, vad jag minns brukar det bli en hel del frö från tobaksblommor.
Här finns en bild på tobaksblommans (nicotiana) frökapsel: The Seedsite (rulla ner lite på sidan till "Nicotiana alata)"
Kee
Tack för infon Eva! Det var som jag misstänkte då! Min blommar som bara den och jag får plocka fallna blommor hela tiden! De sätter sig under fötterna när man trampar på dem och man släpar med sig dem överallt! Har två plantor och tror uppemot ett femtiotal blommor (uppskattning).

Toppensajt förresten, sparade den! biggrin.gif
Linnyk

Tack Eva för förklaringen! Då hoppas jag att jag ska lyckas hitta lite frön att spara till nästa år i alla fall! smile.gif
Tyckte också "the seedsite" verkar bra, sparar den jag med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon