Kee
Skulle vilja ha tips på växter som trivs och funkar i balkonglåda som dessutom är ätbara. vet av erfarenhet och logiskt tänkande att många kryddväxter gör sig bra i balkonglådor, men många andra grödor är ju tämligen krävande vad jordmån beträffar. Dessutom vill många plantor gärna stå mot väggen där det är mer skyddat och det är ju faktiskt väldigt opraktiskt med större växter på räcket. Så därför, dela med er av tips på ätbara plantor som funkar i balkonglåda, nästa år ska jag nog bara ha ätbart på balkongen!
mamamaggan
Ampeljordgubbar kanske? Sådde sådana i våras och har dem hängande i amplar men borde gå lika bra i låda. Blommar och ger frukt nu. Jättesöta och goda.
Platinum
Här kanske du kan få lite idéer på örter som funkar i balkonglåda.
http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddor/odling/balkong.html
ingrids
Månadssmultron funkar strålande i balkonglåda, likaså timjan och myntor (så länge man har en rotspärr så inte myntan tar över). Persilja har också gått bra. Sallad funkar men då bör man ha en självvattnande låda för om den torkar ut blir den bitter.
hjärtegull
Om du har någon låda eller kruka som är lite djupare så kan du ju alltid ha morötter i den. Vet att det finns små minivarianter som blir helt runda, rädisor och sånt borde väl också funka? Kanske inga jättebestånd, men några stycken iaf. Ärter och bönor och sånt kan du ju också ha klättrandes på någon spalje.

Sen finns det ju fröblandningar med ätbara blommor, det kanske också är en idé? Vitlök, gräslök, majs (om man pollinerar med pensel så går det att ha bara några stycken plantor).

Sen har du ju klassikerna: paprika, chili, tomat, physalis...

Listan kan göras lång, frågan är bara; hur stor balkong har du?

smiley_small_hug.gif

(Och nu när jag hade postat inlägget såg jag att du frågade efter saker man kunde ha i balkonglådor... Jaja, några av sakerna jag rabblade upp kan du ju ha i såna iaf : p )
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold borde gå utmärkt i balkonglåda ifall man gödselvattnar regelbundet de brukar inte kräva så stort jorddjup, mangold ger riklig skörd på liten yta och man kan plocka blad regelbundet från ganska tidig sommar till sen höst.
Piccante
Jag testade med morötter i år och det funkade bra. Plocksallad (finns färdig fröblandning med salladsmix). Salladslök, gräslök, gul lök däremot mer tveksamt min är nog för trångbodd.
mamamaggan
Kom på att jag har odlat sojabönor och kikärtor i balkonglådor. Gick jättebra fast jag hade förstås lådorna stående på golvet då.
Kee
Tack för alla tips! Det är bara att tipsa på, annars så kommer jag nog plocka fram denna tråd i vår igen!
schmut
det finns ju en massa fröer för compact gardening. detta året testade jag rädisor, (små)morötter, salladslök, ruccola, red mustard, koriander, mizuna och (mini)romanesco.
i synnerhet bladgrönsakerna och rädisorna har trivts.

sen har jag ju även kört klassiker som smultron, persilja, tomater...

mizunan och red mustard kommer få frodas ett tag till, de ska klara ner till 10 minus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon