Full version: Ros-ID-hjälp
missmc
Verkar vara en tålig en. Växer i det gamla torpet som ingen har skött om på flera år. Rosen verkar växa mer "på bredden" än på höjden, är c:a 1 m hög. Doftar gott. Har blommat sent i juni-juli, nu några enstaka blommor. Skulle vara glad om någon kände igen den och vet namnet.
Mofallet 2008 063.JPG

Mofallet 2008 062.JPG

Stiffe
Skulle förmodligen kunna vara en Hansa. En Rugosa (vresros) är det garanterat. Utöver Hansa finns det nog några till som det skulle kunna vara, men det överlåter jag åt andra rosdårar biggrin.gif här på forumet som har bättre koll på Rugosor. Tålig är nog det minsta man kan säga. Den är i klass med maskrosen. Men missuppfatta mig rätt, det är en bra ros, den doftar ju gott och starkt.
/S
missmc
Tack för svaret, det kan det mycket väl vara. Ska försöka dela på den lite grann eftersom hjortarna låter den vara ifred. Ska googla lite och se om den finns i en vit sort, då jag älskar vita rosor!
Ezereht
Jag tror louise bugnet skulle vara snygg till. Om den inte blir kvävd. Den har liknande blad och fina fyllda vita blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon