missmc
Denna växt har tagit över en hel slänt och jag har försökt att gräva och dra upp rötterna men den kommer bara tillbaka som om inget hänt! Vill helst inte använda starka/giftiga medel då vi har hund. Vad heter växten, den doftar ju underbart gott och är egentligen söt men allt annat jag har försökt att plantera i den rabatten kom i skymundan och fick flyttas. Dessutom har jag en "ö" av dessa på ett annat ställe och det får räcka.
Mofallet 2008 066.JPG

Boxer
Det ser ut som såpnejlika
Här har det diskuterats förut.

Gunilla T
Såpnejlikan är ett ogräs i klass med kirskål!

Jag hade den här på tomten när vi flyttade in, visste inte då vad det var och vilket arbete det blev att få bort den.

Men det går och nu finns det ingen kvar. Riv bort alla plantor som finns ovan mark! Gräv så mycket du kan och rensa bort rötterna. Du når aldrig alla rötter eftersom de går så djupt men så fort du ser ett nytt skott så riv upp det. De får aldrig bli gröna och växa upp - utmattningsmetoden!

Om du kan klippa med gräsklippare så gör det. Efter tre år fanns inte mycket kvar och där det fanns så satte jag markduk som jag täckte med grus. Nu har de gett upp!

Och nej - använd inte gifter!
Wilmer
Jaaa, men ett så underbart ogräs det är wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon