Gillan
Hej på er rosexperter!

Förra året i maj ( -07 ) fick min käre make en gul ros när han fyllde år. Den här rosen hade en tendens att inte vilja vissna. Eller rättare sagt så vissnade själva blomman, men inte kvisten om ni förstår vad jag menar. Det såg till och med ut som om det ville växa ut "skott" i bladvecken. Jag tyckte det var kul och tog med mig vasen ut i växthuset och lät den stå där. När hösten kom var den ff grön och fin så när jag stängde växthuset för vintern fick den följa med in. Till min stora förvåning fick jag i januari se att det faktiskt var rötter på den. Jag planterade den då i ganska mager sandblandad jord och den såg ut att må okej. I juni planterade jag om den i kossa på påse i en lite större kruka. Den har blivit lite äten av något ( vet inte vad ). Den har inga taggar och bladen är lite matta skulle jag nog vilja påstå.

Självklart skulle det vara kul om någon kunde komma på vad det är för ros ( om inte annat så döper jag den till något egenkomponerat namn.......Dealer eller nåt whistling.gif ), men vad jag mest funderar på är vad i hela fridens namn gör jag med den nu!?. Hösten närmar sig och jag vet ju inte om jag ska ta in den eller gräva ner den ute. Den kanske inte alls är härdig i Sverige över huvud taget crying.gif . Ge mig gärna synpunkter på vad ni tycker jag ska göra och vad jag ev gjort fel eller om möjligt rätt.

Så här ser den i alla fall ut:

[attachment=22610:2008_08_...014_ODLA.JPG] [attachment=22611:2008_08_...019_ODLA.JPG]

[attachment=22612:2008_08_...022_ODLA.JPG]
ingrids
Hm, jag tror att detta hände en annan odlait också men minns inte nog för att hitta åt tråden. Jag skulle nog övervintra den inomhus för säkerhets skull, som man kan göra med rosor som inte är härdig i zonen man bor. Bra tips på hur man gör det på bästa sätt hoppas jag någon annan kan ge dig.
Thé
Otroligt fin, i varje fall!
Tosan
Jag skulle ta in den. Snittrosor är ofta namnlösa, och härdigheten kan ingen sia om...
Det bästa är om du kan ha kallt, ett par plusgrader bara och mörkt åt den, går inte det så ställ den så svalt som möjligt och ge den extraljus, men då är det bra om man beskär den då och då så den inte har så vansinnigt mycket bladmassa att försörja.
Men fin var den i vilket fall...

Mina snittrossticklingar...
[attachment=22661:GP0620__Large_.JPG]
Tror detta är Grand Prix. Dock hade ljust den här blomman bara en bråkdel av bladen mamman hade. En ny knopp ser iaf ut att bli jättestor.

[attachment=22662:100_0752__Large_.JPG]
Orange snittros från Ica...

Gillan
Tack Tosan! Jag visste väl att det var nån mer som gjort nåt liknande med just "snittrosor" kompiskram.gif . Och visst är den söt. Eftersom jag förstog att det skulle bli svårt med namn så ger jag den ett eget namn biggrin.gif .

Jag får väl försöka lösa det här med att ta in den då. I jordkällaren har jag ca 4-5 grader, men där finns tyvärr risk för att där är för fuktigt. Inomhus har jag ju mina lysrör om det skulle knipa ( fast de hade jag inte tänkt använda den här hösten. Får nog bli till att tänka om där kanske g.gif ).

Så söta dina var. Har du haft dem länge?

Tack ingrids och holyanna också! Din tråd har jag läst i holyanna, men det kändes som om det inte gällde mig eftersom du vet vad det är för rosor du försöker dig på blush.gif
Christina i Taxinge~
Det är precis så där som Kerstin z5-6 också har gjort flera ggr och tipsat om att man kan göra.

Grattis till den fina rosen!
Hos mig har det aldrig lyckats.....och inte får jag rosor så ofta heller, så man kan ju inte prova gång på gång.... flirting.gif
Kajsa
Har också provat många ggr med att få rötter på tjusiga snittrosor, men icke ! Den gula rosen var så vacker liknar en Friesia.
Gillan
Tack Christina och Kajsa. Och visst är det Kerstin jag läst det av från början slap.gif , fast jag är säker på att jag läst om Tosans experiment också. Minnet är bra, men otroligt kort.

Jag tycker också att den är vacker. Till och med vackrare än den var i buketten. Att jag lyckades är nog bara en lyckträff, men visst får jag lust att prova igen yes.gif . Fresia har jag också tänkt på. Kanske får lov att döpa den till "Dealers fresia" då giggle.gif
Tosan
CITAT (Gillan @ 14-08-2008, 06:57) *
Tack Tosan! Jag visste väl att det var nån mer som gjort nåt liknande med just "snittrosor" kompiskram.gif . Och visst är den söt. Eftersom jag förstog att det skulle bli svårt med namn så ger jag den ett eget namn biggrin.gif .

Jag får väl försöka lösa det här med att ta in den då. I jordkällaren har jag ca 4-5 grader, men där finns tyvärr risk för att där är för fuktigt. Inomhus har jag ju mina lysrör om det skulle knipa ( fast de hade jag inte tänkt använda den här hösten. Får nog bli till att tänka om där kanske g.gif ).

Så söta dina var. Har du haft dem länge?

Tack ingrids och holyanna också! Din tråd har jag läst i holyanna, men det kändes som om det inte gällde mig eftersom du vet vad det är för rosor du försöker dig på blush.gif

Jag började ju sticka förra sommarn, och sticker så fort jag får en ros i min hand blush.gif
Några får rötter på några veckor, andra är tjuriga och vill ha ett halvår på sig. En del (ganska många) dör. Jag är heller inte särskilt försiktig med sticklingarna. Hittills är det dessa två och Nina Webull som blommat för mig, men en till har knoppar nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon