Full version: Rotskott av körsbär
Alexandra
Jag börja skämmas .... här sitter jag och ställer den ena frågan efter den andra i detta forum utan att kunna besvara andras frågor! unsure.gif Nå inte mycket att göra åt just nu..... Här kommer en fråga till:
Skickar såväl surkörsbar som bigarråer rotskott? Är skottens avsanlag likadana som moderträdets då?
Hälsningar
Alexandra
Ingo
Ev. rotskott har inte samma anlag, körsbär brukar vara förädlade på grundstam som jag tror oftast är fågelbär (prunus avium), alltså vildformen av körsbär.
Alexandra
Jag fick skottet av en arbetskamrat, som tog med moderträdet från sitt föräldrarhem i dalarna. Trädet är troligtvis inte ympat utan en frösådd. Ska inte rotskottet vutvecklas som moderplantan då?
Hälsningar
Alexandra
Ingo
Jo om moderplantan var en frösådd så borde det det.
Alexandra
Tack!
Cilla
CITAT (Alexandra @ 04-09-2003, 17:51)
Jag börja skämmas .... här sitter jag och ställer den ena frågan efter den andra i detta forum utan att kunna besvara andras frågor! unsure.gif Nå inte mycket att göra åt just nu.....

Nej skäms inte! Det är roligt med frågor och roligt att svara när man kan.

Jag tycker inte att körsbär oavsett vad de är ympade på brukar skicka rotskott så att det stör - det är skillnad på underlagen till plommon osm kan vara rejält rotskottsbildande. Däremot sätter körsbär gärna frö och det kommer en planta här och var som man lätt kan gräva upp och ge bort.
gammelnalle
Cilla!
"Fruktträdstipet" KANONBRA!!!!! rolleyes.gif
Hannele
"Jag börja skämmas .... här sitter jag och ställer den ena frågan efter den andra i detta forum
utan att kunna besvara andras frågor!"

Det är ingen byteshandel här. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon