Full version: Jordisering - igen
Bee
Förra våren köpte jag ett Skurupsborr mest för att ha som alternativ till spaden. Tanken var också att vi skulle ha gjort ett nytt staket vilket inte blev av. Som spadalternativ fungerar den hur bra som helst.

Vi handlade direkt av tillverkaren i Skurup och han visade hur han jordiserar, dvs med hjälp av borret grävde han ner hushållsavfallet. Efter något/några år så hade han finfin jord där hans jättpumpor växte.

Vill minnas att det var någon här på Odla som hade testat jordisering och att det funkade bra. Nu undrar jag om det finns fler som provat? Jag har ingen plats för kompost och jag tycker det är synd att kasta bort tex potatisskal när det kanske skulle kunna grävas ner och förbättra leran.

Vad tror ni?

KURT
Om du har plats att borra hål, så kan du ju lika gärna lägga kompostmaterialet som gröngödsel på jordytan på samma ställe. Jordisering kräver inte mindre plats, utan mycket mera plats.
Bee
CITAT (KURT @ 13-08-2008, 15:15) *
Om du har plats att borra hål, så kan du ju lika gärna lägga kompostmaterialet som gröngödsel på jordytan på samma ställe. Jordisering kräver inte mindre plats, utan mycket mera plats.

På vilket sätt kräver det mer plats? Är det för att just den platsen inte går att använda på ett tag eller hur menar du? Jag tänkte mig annars att det var åt andra hållet - platsbesparande.
Eva 33c
Jag vet inte hur Kurt resonerar, men jag håller med honom. Att varje dag (eller åtminstone varannan), när komposten ska tömmas, ta med både hinken och en borr och leta upp ett nytt ställe som lämpar sig för borrning kräver både mer tid och yta jämfört med att lägga allt i en kompostbehållare. När jag nu tittar ut och ser regnet strömma ner så inser jag att komposthinken skulle bli stående inne en sån här dag... Det finns ett visst motstånd redan nu att gå ut med komposten när det regnar. Och när vintern kommer är det ju ändå nödvändigt med en behållare. Har man inte så mycket att kompostera och dessutom bra platser att gräva på kanske det kan vara OK. Uppenbarligen finns det ju de som stortrivs med denna metod. Men man bör ju inte gräva ner färskt matrial för djupt i jorden. Risken finns då att det blir en nedbrytning utan syre, dvs en förruttnelse istället för kompostering. Och det tror jag inte växterna omkring gillar.
Detta var bara några av mina funderingar, jag har aldrig känt mig nyfiken på att prova jorddisering. Min hushållskompost töms varje vår i växthuset och ger mycket växtkraft där.
Men är man intresserad ska man förstås prova och utvärdera det hela själv.
Bee
Aha! Då tror jag jag förstår. Och jag skulle inte heller vilja gå ut och gräva när regnet vräker ner smile.gif

Det är inte särskilt ofta jag har sådant avfall jag skulle vilja gräva ner men det händer att tanken dyker upp. Jag har ett mycket litet trist ställe där jag skulle kunna prova att lägga potatisskal med bara lite jord över.

Tack för vettiga synpunkter, både Kurt och Eva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon