jan_malmberg
13-08-2008, 12:49
Kan man ha kvar lavendeln i rabbaten eller skall den vinterförvaras??
Vore glad om tips om vads som man borde göra.
Tackar på förhand Janne
mamamaggan
13-08-2008, 12:51
Min lavendel står då kvar i rabatten och jag bor ju i kallare klimat än dig så om det inte är någon speciellt ömtålig sort så låter du den stå kvar.
jan_malmberg
13-08-2008, 12:58
Hej du!!
Tackar för detta, det var nån granne som trodde att detta inte skulle funka.
Det är nog en helt vanlig planta som är inköpt på en handelsträdgård, fast i Malmö.
Sussie F-Flower
13-08-2008, 13:02
Mina perenna lavendlar står också i rabatten. Det finns ju ettåriga lavendlar också, dom dog under vintern för mig.
Sundsvall, zon 4.
Jag har haft mina lavendel i flera år,de tål att övervintra ute.Tar du in de överlever de oftas inte.
Så trevligt med en forumist från Hyltebruk,jag bor också i Hylte.
Christer i Falköping
14-08-2008, 19:19
Om det är den vanliga lavendeln borde det gå bra hos dig. helst bör jorden dock vara väldränerad. Men är det skärmlavendeln eller fjärilslavendeln som jag sett den kallas ibland, bör du ta in och vinterförvara den svalt och ganska så ljust.
Christer.
polecat
15-08-2008, 09:28
Min lavendel övervintrade ute i rabatten fast jag bor i zon 5, hoppas att den klarar flera vintrar ute.
Krokodilen
15-08-2008, 13:17
Fjärlislavendeln som har lite större blommor (min är svagt syrenlila) går inte att övervintra i Sverige.
Vanlig lavendel har vi massor på tomten (zon II strax söder om Stockholm). Går det hos oss borde det väl gå hos dig.
jan_malmberg
17-08-2008, 12:31
Hej!!
Får tacka er alla som angagerat er i mitt eventuella problem.
Du Renata som tydlingen är en nära granne, hoppas att vi kan odla en fortsatt kontakt..
Kram
Alexander-VG-zon3
17-08-2008, 12:43
CITAT (Krokodilen @ 15-08-2008, 13:17)

Fjärlislavendeln som har lite större blommor (min är svagt syrenlila) går inte att övervintra i Sverige.
går och går ,, finns en del olika sorter av Fjärilslavendel och en del kan övervintra,, en del tål -2c en del -12c -15c , jag har övervintrat den en gång inget att hurra för men då täckte jag den inte alls och hade den i ett blåsigt läge i zon 1-2 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.