Full version: höstarangemang
Ljusalfheim
hej hej (vet inte rktigt under vilken kategori jag skulle posta det här meddelandet, men småprat är ju det mest lästa forumet..)

jag går en liten floristkurs som jag har valt till till min 'vanliga och tråkiga' utbildning.
och om några veckor ska vi plocka material själva för kransbindning. smile.gif
jag vet inte rikigt vad jag ska välja för material. visst får jag väl se vad jag har att tillgå ute i naturen, men det hjälper ju lite om jag har något att leta efter.
vill ju kunna tänka mig arangemanget innan också, så det blir snyggt wub.gif
jag försökte göra en liten brainstorm men är så stressad av allt annat skoltjafs just nu så det gick inge vidare. blink.gif
kom fram till: nypon, kottar, klematisfröställningar, ekollon/blad, ljung och rönnbär.

har ni några förslag på intressanta växter?
gärna snygga fröställningar wub.gif växterna måste ju va tåliga så de håller och gärna torkbara också sleep.gif

ha det gott å njut av sommarns absolut sista..! smile.gif
Eva i Norrköping
Jag tycker det verkar som om du har kommit på många bra förslag själv! Jag tror det kan bli svårt att bestämma sig innan för vad man ska ha exakt - tänk om du inte hittar det då! Gå bara ut och plocka på dig av allt osm ser vackert och intressant ut. Inspirationen kommer när man har allt framför sig sen. Lycka till!
Ljusalfheim
jo.. jag få la göra så. huh.gif
kanske kan dra med mig några kompisar ut i skogen biggrin.gif
så får jag lite hjälp.. wub.gif
(kanske skulle kunna utnyttja SJs rabatter också tongue.gif )
Annki
Hej!
Jag band en ny dörrdekoration idag med ett frigolithjärta som grund. Jag använde torra fröställningar från vallmo som jag målat med vattenfärg i olika rosa nyanser. Satte dessa lite spretigt i hjärtats nedåtböj. Och sen klädde jag hjärtat med ljung. Det blev rätt fint (tycker jag...) wub.gif

Just vallmons fröställningar är så fina. Kolla i någon närliggande koloniträdgård om du kan få knycka några! Men skaka ur de pyttsemå fröna först och spara till nästa år!

Grön och vit mossa är användbart, liksom lönnlöv om de börjat få höstfärg och fått dra i sockerblandning.
Ljusalfheim
vallmo är ju en bra idé.. osså har jag ju kärleksört i trädgården.
men kan man blanda torrt och levande??
vad ska man använda för socker till lönnlöven? unsure.gif
Annki
Man låter lönnlöven dra i en blandning av glukos och vatten. Men jag kommer inte ihåg proportionerna! Hoppas det finns någon dagisfröken eller annan på nätet som vet. I vart fall bevarar man lönnlövens härliga färger med glukos (glykos??) och de skrumpnar inte lika lätt.

Det klart att du kan använda både levande och torrt material! Du ska se att det blir jättefint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon