missmc
Köpte i somrs 4 olika rosor som jag satte ner i rabatten. Men det visade sig att även hjortarna gillade dessa, alla knoppar/blommor var borta då vi kom tillbaka till stugan efter 2 dagar! Nu undrar jag om det finns någon annan med erfarenhet av hjortar i trädgården och som kan rekommendera om det finns någon sort de ej har gett sig på? Vill så gärna ha t.ex en finsk midsommarros växande där. Vi har redan en sorts ros som växer och den får vara ifred, så den är iallafall säker men skulle så gärna vilja ha ett par sorter till.
Kajsa
Här är två hemska taggmonster

Jens Munk, en rugosa, Kanadaros zon 5 -6 men den är vacker, ca 1.5 - 2 m
Roslistan/ Ritausma
Ritausma var så hemskt taggig att jag gav bort den efter några år, men i tomtgränser, ja där man slipper komma för nära, den är som en taggtråd, den är så fin i blomman, blir stor.
Kan inte tänka mig att djur kliver in i dessa rosbuskar.
Stiffe
Personligen tvivlar jag på att taggarna skrämmer iväg hjortarna. Vi har Islandshästar, och när de kommer åt så snoppar de gärna våra vresrosor. Man kan inte se ens antydan till obehag när de står och mumsar på en taggig gren... snarast ser de förnumstigt belåtna ut.

Men det kan ju inte skada att försöka. Kanske en Mossros, förslagsvis Communis, eftersom de doftar kraftigt av harts/terpentin i mossan. Kanske uppskattar de inte den doften/smaken. Ett annat tips är att ösa på med massor av rosor, gärna i stora snår. Förhoppningsvis klarar de inte av att äta rent överallt. Eller plantera offerväxter som de tycker om ännu bättre än rosor. Eller anlita en jägare.
/S
missmc
Tack så jättemycket för era tips på sorter. Ska kolla om de finns nästa gång då jag åker till en handelsträdgård! Kanske de har i Ulriksdals slottsträdgård (Stockholm)? Har aldrig besökt dem men de verkar ha ett bra sortiment.
Stiffe
Annars går det bra med postorder. Då har du ett nästan oändligt sortiment. smile.gif Cedergrens, Flora Linnea el Rosenposten.dk t ex.
/S
Veronica66
Ulriksdals slottsträdgård har stort utbud av rosor och bra kvalitet. Sen har du ju Zetas också i Stockholms-området. Även de har bra utbud och kvalitet.

Ha en bra dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon