|
skogstroll
13-08-2008, 14:08
Sista 1-2 veckorna har kattmamman till våra 5 kattungar nu ca 5 v betett sig mysko. Hon går bara omkring och knorrar utanför kattungarnas lilla hage så att de vaknar och börjar skrika - och sen går hon bara därifrån. Hon ska alltid ha mat men vill bara äta lite varje gång. Nu har hon även börjat släpa runt på sin kattmat i huset och lägger det på lite olika ställen, vilket ju inte är så kul... Jag har aldrig varit med om det här förut. Någon kattkännare som vet vad som kan va knas? Som tur är så är ungarna duktiga med att äta mat och gå på låda
Hade hon lagt sina kattungar utomhus så hade hon väckt dem och gått för att hon vill att de ska följa med henne (det kan de ju inte nu när de ligger i hage) och anledningen till det är att hon vill lära dem att jaga så att de kan "överleva". Det är också anledningen till att hon lägger ut maten i huset för det är enda sättet för henne att träna dem. Har du möjlighet så tycker jag att du ska ta bort hagen och låta henne sköta sina kattungar och lära dem det som hon tycker att de ska lära sig, men se upp så att hon inte bär ut dem.
skogstroll
13-08-2008, 18:16
ok det kanske kan vara en idé, nu när de börjat bli hyfsade på att pinka i lådan. tack!
Jag tror Grå har rätt. Det är aldrig till nackdel att ungarna får vara med mamma så mycket som möjligt. Fler och fler uppfödare börjar ju åxå hålla kvar ungarna lite längre än 8 veckor, klokt nog, så hinner mamma lära dem så mycket mer.
CITAT (Tosan @ 13-08-2008, 22:09)  Jag tror Grå har rätt. Det är aldrig till nackdel att ungarna får vara med mamma så mycket som möjligt. Fler och fler uppfödare börjar ju åxå hålla kvar ungarna lite längre än 8 veckor, klokt nog, så hinner mamma lära dem så mycket mer.   8 veckor?! Nä du. Sen jag började föda upp kattungar på -80-talet, så var minsann reglerna minst 12 veckor innan ungarna lämnade mamman.
CITAT (MariaS @ 13-08-2008, 22:11)   8 veckor?! Nä du. Sen jag började föda upp kattungar på -80-talet, så var minsann reglerna minst 12 veckor innan ungarna lämnade mamman. 12 veckor låter enligt min mening betydligt klokare! Det är inget kul med katter som knappt kan hålla sig rena, aldrig blir fullt rumsrena och som ligger och snuttar på allt de kommer åt tills den dan den dör...
Tyvärr är det så att en del vill bli av med kattungarna efter 8 veckor. Det är inte alls ovanligt bland ovälkomna "bondkatter".
anncharlotte
14-08-2008, 00:02
Nej tyvärr är det ju så. Men minst 12 veckor bör kattungarna vara. Eftersom dom flesta kattungar får sin andra vaccination vid 12 veckor så är det ännu bättre att dom får stanna ytterligare en vecka, just för att påverkan från vaccinationen ska vara över.
Tänk på om du låter dina kattungar vara på ett större område att risken finns att dom får problem med att hitta till lådan. Det är aldrig så lyckat att öka deras yta att vara på för mycket när dom är så små, utan att ta det lite undan för undan. Dåliga vanor kan vara svårt att få bukt med om dom vant in fel beteende.
CITAT (anncharlotte @ 14-08-2008, 01:02)  Tänk på om du låter dina kattungar vara på ett större område att risken finns att dom får problem med att hitta till lådan. Det är aldrig så lyckat att öka deras yta att vara på för mycket när dom är så små, utan att ta det lite undan för undan. Katter är inga idioter, åtminstone inte bondkatter. Det är nog ingen större fara att låta dem få lite svängrum, de hittar sin låda ändå. Däremot kan det ju vara dumt att flytta på lådan, eller glömma att tömma den för om det är en petig liten pysse som ska sätta ner rumpan så kanske hon väljer att göra det någon annanstans bara för att syrran varit före.
skogstroll
14-08-2008, 06:43
CITAT (Tosan @ 13-08-2008, 22:14)  12 veckor låter enligt min mening betydligt klokare!
Det är inget kul med katter som knappt kan hålla sig rena, aldrig blir fullt rumsrena och som ligger och snuttar på allt de kommer åt tills den dan den dör... de är rätt små kissarna men är väldigt mogna för sin ålder inbillar jag mig, de går snällt på lådan. Nån som vet när ungefär det kan passa att släppa ut dem ur hagen?
Våra kattungar, som är precis över 4 veckor nu, har ingen hage, och har ingen haft. Dom utforskar området lite efter hand. Och tycker mamman att dom går för långt bort, kallar hon på dom. Kommer dom inte då så går hon och hämtar dom. Fungerar hur bra som helst.
Om du absolut vill ha dem på ett ställe kanske du kunde skaffa en låda modell större med inte allt för höga kanter på ( alltså så att de kan ta sig i och ur ) där de kan bo tillsammans med mamman. Jag tror på att de måste få en schans att utforska sin omgivning och följa i mammans spår och därigenom som några andra sagt få större möjlighet att lära sig. Lycka till!
skogstroll
14-08-2008, 08:23
idag fick alla kissarna komma ut och springa av sig. Mamman var måttligt glad över det, hon låg mest och stirrade tomt när hon inte letade rätt på de som krypit in på konstiga ställen. Kattungarna såg glada ut i alla fall
anncharlotte
14-08-2008, 23:42
CITAT (Grå @ 14-08-2008, 06:51)  Katter är inga idioter, åtminstone inte bondkatter. Det är nog ingen större fara att låta dem få lite svängrum, de hittar sin låda ändå. Däremot kan det ju vara dumt att flytta på lådan, eller glömma att tömma den för om det är en petig liten pysse som ska sätta ner rumpan så kanske hon väljer att göra det någon annanstans bara för att syrran varit före. Nej katter är inga idioter det håller jag med dej om. Varesej huskatter, bonnkatter eller raskatter. Men att det finns gott om icke rumsrena katter är väl nått som dom flesta hört talas om. Mitt råd är fortfarande att inte låta kattungarna vara på en större yta än att det är möjligt att hålla koll på dom, tills man ser att dom har helt och fullt koll på vart dom ska gå kissa.
CITAT (anncharlotte @ 15-08-2008, 00:42)  Nej katter är inga idioter det håller jag med dej om. Varesej huskatter, bonnkatter eller raskatter. Men att det finns gott om icke rumsrena katter är väl nått som dom flesta hört talas om.
Mitt råd är fortfarande att inte låta kattungarna vara på en större yta än att det är möjligt att hålla koll på dom, tills man ser att dom har helt och fullt koll på vart dom ska gå kissa. Håller med dej. Kattungar är som barn...Dom glömmer ibland att dom är kissnödiga, tills det är försent. Då är det inte lätt att hitta lådan alltid. utrymme efter förmåga, med möjlighet till nya upptäckter.
Framförallt så är de duktiga på att ta sig in på helt omöjliga ställen. Sen hör man dem, men ser dem inte, Då kan det vara skönt att ha lite mindre yta att leta igenom. Å andra sidan behöver de ju utrymme för att utvecklas...
Mamman till våra kissar gick också och hämtade mat eller leksaker och ropade sedan på ungarna för att lära dem "jaga".
skogstroll
16-08-2008, 12:19
puh ja de är överallt de små liven... kattmamman har fått sin favoritmat (ja på burk i alla fall) och har varit tyst säkert i 20 minuter utan att gå och gnälla. Småkissarna börjar vakna till och brottas  De har börjat köra rally i vardagsrummet och nu försöker de ta sig upp på omöjliga ställen... måste säga de är väldigt duktiga att gå på lådan för sin ålder
Solstorm
18-08-2008, 09:29
Jag brukar skärma av så att kattungarnas första utrymme är ca 8 m2. Därefter öppnar jag upp huset för dem stegvis.
Majsilojsan
01-09-2008, 20:11
CITAT (MariaS @ 13-08-2008, 22:11)   8 veckor?! Nä du. Sen jag började föda upp kattungar på -80-talet, så var minsann reglerna minst 12 veckor innan ungarna lämnade mamman. Från och med i år är det till och med lag på att de ska vara MINST 12 veckor
Ingrid Zon3
01-09-2008, 21:39
CITAT (skogstroll @ 16-08-2008, 13:19)  puh ja de är överallt de små liven... kattmamman har fått sin favoritmat (ja på burk i alla fall) och har varit tyst säkert i 20 minuter utan att gå och gnälla. Småkissarna börjar vakna till och brottas  De har börjat köra rally i vardagsrummet och nu försöker de ta sig upp på omöjliga ställen... måste säga de är väldigt duktiga att gå på lådan för sin ålder Jag är säkert på att de är väldigt duktiga för sin ålder, Skogstroll, men vill bara påpeka att det inte är så ovanligt.  Vill minnas att mina var knappt fyra veckor när de kravlade upp i lådan själva. Men då hade syrran (som var matte då) ställt typ en bricka med ett par cm höga kanter och lagt ett lager kattsand i. de var jättnöjda och kattmamman också. De fattade omedelbart vad som gällde, efter lite uppmuntran av både mamma och matte första gången. Minns fortfarande små ulltottar som tvärnitade mitt i leken, tog ett djuppt andetag och försiktigt trippade bort till toalådan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|