|
Full version: syltade nypon
lilla mamma
13-08-2008, 15:31
Är det nån som har bra recept på syltade nypon, nyponchutney ja vad som helst som går att göra av stoora röda nypon. Även rönnbär skulle vara kul att göra nåt av. Anita som läste Allers trädgård och inte hittade nåt bra recept..
Platinum
13-08-2008, 15:37
Rönnbär blir supergott som gelé/sylt, men man bör frysa bären först om man plockar dem innan frosten kommit.
ingrids
13-08-2008, 16:31
När jag var barn brukade mor *så det låter!* koka nypon, med lite vatten misstänker jag, och sedan fick frivilliga köra koket i passervagga. Av dett blev det nyponpuré som kunde frysas och bli nyponsoppa i uppvärmt och utspätt skick. Med en skvätt syltsocker och kanske lite citron borde det kunna bli nyponmarmelad också.
Inga från Närke
17-08-2008, 08:54
Här kommer lite blandning som jag hittade på nätet av nypon, kanske inte det du eftersökte men la in det än då :
NYPONDRICKA
4-6 l nypon 2 l vatten 4 tsk citronsyra 12 dl socker 2 citroner (saften) 2 krm natriumbensoat
Skölj och snoppa nyponen. Lägg nyponen i det kokande vattnet tillsatt med citronsyran. Koka i 15 minuter. Sila saften och tillsätt genast citronsaften, socker och konserveringsmedlet. Rör tills sockret löst sig. Fyll på rena flaskor ända upp och förslut genast.
NYPON-ÄPPEL-RUSSINMARMELAD
1 l nypon 1/2 kg äppel 125 g russin 1/2 l kokande vatten 3 dl socker 1 krm natriumbensoat
Ta bort blomfnas och stjälk från nyponen. Klyv nyponen och ta bort kärnorna och de små håren. Koka dem mjuka i vatten, ca 15 minuter, varpå de passeras. Skålla russinen. Skölj, kärna ur och dela äpplena i mindre bitar. Mal eller mixa russinen och äpplen. Blanda nyponmoset med äppel-russinmoset och koka under lock i 20 minuter. Tillsätt socker och koka ytterligare 10 minuter. Skumma. Tillsätt konserveringsmedlet utrört i lite vatten och fyll på burkar.
NYPONMOS
2 l nypon 4-5 dl vatten 5 dl socker / 1 l passerad mos
Skölj, snoppa och kärna ur nyponen. Lägg dem i en gryta och häll vattnet över dem. Koka under lock tills de mosat sig. Rör regelbundet i grytan. Mät upp den passerade massan och tillsätt socker. Koka under ständig omrörning. Då moset ser glansigt ut och får fastare konsistens är det färdigt. Skumma väl och häll upp på rena, torra och varma burkar.
NYPONBULLAR
1/2 l ljummet utspätt nyponmos 50 g jäst 1 ägg 1 dl olja 1 dl vetekli 1/2 tsk salt 12 dl vetemjöl
Lös upp jästen i det ljumma nyponmoset och tillsätt ägg, olja, vetekli, salt och mjöl. Arbeta degen och låt den jäsa till dubbel storlek. Slå upp degen på mjölat bakbord och arbeta den blank och smidig. Baka ut degen till små bullar och pensla dem med uppvispat ägg. Låt dem jäsa till dubbel storlek och grädda dem ca 8 minuter i 250'C.
Nypon till nyponpulver.
Plocka dem på sensommaren, innan de bli för mjuka. Snoppa dem, och skala dem med en liten kniv. Skalet går lätt av, dela dem och ta ut kärnorna. Tvätta i rinnade vatten, så eventuella "hår" från kärnorna kommer bort. Rosta på svag värme i ugn, på smörpapper. De får inte bli svarta i kanterna. Märker du att det är för varmt, sänk temperaturen och öppna ungsluckan en liten stund för att få ner värmen (ev. svarta kanter kan du skrapa av efter). Runt 30-40 min. brukar jag ha mina i ugn. De är klara når de är hårda, men med en viss spenst (kläm på dem, dom skall svikta). Man kan sedan mala dem i vanlig madelkvarn, eller stöta dem i en mortel.
Färskt nyponkött är annars gott i en sallad, gärna med rostade pumpafrön, rivet äpple, selleri och sötat med lite honung.
SYLTADE NYPON
1 kg nypon 6 dl vatten 1 1/2 dl ättiksprit, 12% 6 dl strösocker 8 hela kryddnejlikor 2 kanelstänger
Skölj och kärna ur nyponen Koka upp vatten, ättiksprit, socker, nejlikor och kanel. Lägg i nyponen och koka sakta i 15-20 min tills de blir glansiga och nästan genomskinliga.
Ta upp nyponen i varma, väl rengjorda burkar. Koka upp lagen igen och häll den över nyponen så att de täcks ordentligt.Förslut genast. Servera till gryta, stek, kött .........
Nyponkompott ca 300 gram
3½ dl kallt vatten 300 g socker 2 uppskurna vaniljstänger 1 dl äppelcidervinäger 500 g rensade grovhackade nyponskal
Gör så här 1. Koka upp vatten, socker, vaniljstänger och äppelcidervinäger i en kastrull. Tillsätt nyponskalen och låt blandningen sjuda i 20 minuter eller tills frukten är mjuk. 2. Låt kallna och förvara i kylskåp. Servera som tillbehör till en god chokladkaka, glass eller ekologisk yoghurt.
Nypongodis med choklad ca 30 st
300 g nyponkompott (se recept ovan) 50 g hackade mandlar 500 g mörk finhackad choklad riven eller finhackad vit choklad till dekoration knäckformar
Gör så här 1. Blanda kompott och mandlar till en tjock massa. Häll massan i en sprits och spritsa ut den i knäckformar eller på bakplåtspapper. 2. Smält chokladen i vattenbad eller mikrovågsugn och häll den över nypongodiset. Dekorera med riven eller finhackad vit choklad. 3. Låt chokladen stelna och förvara i burk med tättslutande lock vid 14-18 grader.
Nyponsoppa 4 personer
1 kg hela fina nypon vatten ca 250 g socker
Gör så här 1. Ta bort stjälk och blomma från frukterna. Lägg nyponen i en kastrull och fyll på så mycket vatten att det täcker nyponen helt. Låt blandningen koka upp, sänk därefter värmen och låt det sjuda i 20 minuter. 2. Kyl ner blandningen, passera eller sila och smaka av med socker. Serveras varm eller rumstempererad med små skorpor, kammarjunkare eller mandelbiskvier.
PS! Glöm inte att ta ur kärnhus och fröhåret innan. DS
Nyponsherry
2 liter hela osköljda frostnypna nypon 3 3/4 liter vatten 1,7kg socker
Koka vatten och socker och låt det kallna. Blanda sedan allt i en hink med passande lock. Rör regelbundet de 3 första dagarna, därefter en gång i veckan. Låt stå 6 månader. Sila drick och njut.
(passar mycket bra att slå i en mindre mängd nyponsherry i svampsoppa och svampstuvning som smaksättning)
Inlagda nypon
300 g nypon 2 dl vatten 2 dl socker 1/2 dl ättikssprit 1 kanelstång 10 vitpepparkorn
Snoppa nyponen. Dela dem på längden och ta bort kärnorna med en tesked. Blanda vatten, socker och ättikssprit i en kastrull. Tillsätt nypon, kanelstång och vitpeppar. Koka upp och låt koka 3-4 minuter. Häll på en ren burk.
Snabb nyponmarmelad 2 dl osötat nyponskalsmjöl 2 dl socker 3 dl vatten 1 apelsin med saft och skal 1/2 citron med saft och skal Gör så här: 1. Tvätta citrusfrukterna väl, pressa ur saften och strimla skalet. 2. Lägg alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull, koka i ca 15 minuter. 3. Häll upp i väl rengjorda burkar.
Om du vill vara riktigt energisnål och därmed miljövänlig kan du göra så här Plocka nyponen skär av blomma och skaft dela nyponen skrapa urstjärorna torka nyponen i ugnen på lägsta möjliga värme över natten nu har du "torra skal" dom ähär "skalen" kan du mala på en mandelkvarn mjölet du för spara längen och när du vill göra något så är det bara att sätta till vatten och socker
Överbölingen
21-08-2008, 22:10
Inlagda nypon såväl som havtornsgelé, rönnbärsgelé och syltade gröna tomater är suveräna tillbehör till älg- och rådjurskött. Det åsidosätter naturligtvis inte vinbärsgelér och klassiskt lingonsylt. Har funderat lite på cumberlainsås på lingon eller havtorn. Jag tror att rönnbär blir lite strävt på tungan som cumberliansås.
Ingrid Zon3
24-08-2008, 17:34
Tackar speciellt Inga för en massa nyponinspiration! Vad använder man för nypon? Vresrosornas nypon är ju frestande, så stora som de är. Men jag har svarta nypon på en pimpinellros också. Kan man ta dem? eller blir det för mörkt då? Eller är det bara nyponrosens nypon som gäller? Jag tänker definitivt göra nyponsoppa och jämföra med köpevarianterna. Är mer eller mindre uppfödd på Ekströms pulvervariant så det är inte säkert att jag tycker "riktig" är bättre
Inga från Närke
24-08-2008, 21:21
CITAT (Ingrid Zon3 @ 24-08-2008, 18:34)  Tackar speciellt Inga för en massa nyponinspiration! Vad använder man för nypon? Vresrosornas nypon är ju frestande, så stora som de är. Men jag har svarta nypon på en pimpinellros också. Kan man ta dem? eller blir det för mörkt då? Eller är det bara nyponrosens nypon som gäller? Jag tänker definitivt göra nyponsoppa och jämföra med köpevarianterna. Är mer eller mindre uppfödd på Ekströms pulvervariant så det är inte säkert att jag tycker "riktig" är bättre  Hittade denna på nätet bra länk: http://hd.se/mat/2005/08/25/nyttan_med_nypon/
Lisbeth zon2
25-08-2008, 19:54
Vi gjorde rönnbärsgelé, la rönnbären först i frysen. Vi använde några sura vildäpplen, som innehåller pektin, så det blev som gelé, finns säkert recept på internet. Gamla bra kokböcker finns på loppis.
Måste bara lite diskret varna för det där med att "klyv och kärna ur nyponen". Jag provade detta för ett par år sen - jesus och amalia vilket pillgöra att skrapa ur kärnorna. Det kändes verkligen som något slags straffarbete - fast jag kunde inte komma på att jag gjort något så till den milda grad otillbörligt.
Satsa på recept där man slipper skrapa ur, om ni inte är självplågare...
Ingrid Zon3
26-08-2008, 06:51
CITAT (Inga från Närke @ 24-08-2008, 22:21)  Tack igen. Ochh så bra, det blir till att brottas med vresrosorna då. Men om man inte kärnar ur dem hur blir det då med "kli-pulvret", alltså fröna inuti? Får man bort dem vid passering? (Helt rudis på nypon som ni märker!)
jag har oxå frågor. Hur viktigt är det att man får bort alla håren däri? De verkar sitta fast så ordentligt , är rädd att jag skrapar bort allt fruktkött.  . Sen undrar jag , man kan "göra" olika bär frostnypna genom att lägga dem i frysen. Men hur länge ska/ kan de ligga där? 1 timma, 1 dygn? eller kan jag ha dem längre, säg 1 vecka om jag inte hinnher ta hand om dem? hoppas någon har svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|