angylp
Har under ett antal år haft 2 syrener och de verkar det inte mår så bra...

Jag bifogar några bilder på den ena..bladen ser lite ledsna ut trots att det har regnat en del... den har under våren blommat... dock kommer ju lite nya bladskott..är det vanligt att det blir så här ?

Hela syrenen, IMG_0661.jpg

Mittersta grenen verkar vara mår illa,IMG_0667.jpg

nya skott på grenar där bladen ser lite ledsna ut,IMG_0666.jpg

Några blad close up, IMG_0663.jpg

grenar där det har blommat över, IMG_0665.jpg

Den andra syrenen som är bredvid trodde vi var död men nu kom det nya skott ..kanske lever den fortfarande ? Vad kan det bero på ?

IMG_0668.jpg

På nära håll, IMG_0669.jpg

Vi har inte gödslat något i år och inte heller vattnat.... Har det varit för torrt, blott eller vad ?
Platinum
Hur har ni haft det med regn i år? De översta ser ut att sloka som om de fått för lite vatten.

Den andra kanske hade en rot med liv i och sköt skott om det regnat nyligen?
angylp
OK...så det kan ha med torkan att göra..jag har inte alls vattnat dem i år ohmy.gif
Ragnwald
Håller med Platinum, de ser ut att ha lidit av vattenbrist.
Vid längre torka, vattnar jag mina syréner för att de ska se riktigt fina ut.
Första åren efter plantering får man ju vara lite extra observant på att planteringsjorden verkligen släpper igenom vattnet, ner till rötterna.
Din jord ser lite kompakt och sluttande ut, vilket inte gör det så lätt.
Jordförbättra med grus (gillar syréner) det ökar genomsläppet av både vatten och syre.
Kanske du också kan försöka plana marken lite så att vattnet hinner göra verkan innan det rinner över kantskyddet, som jag förmodar ska skydda övriga trädgården mot syrénrötter. smile.gif
angylp
Hur djupt ska man jordförbättra ? (tänker främst på grus du skrev om). Syrenen har vi planterat för säkert 5 år sedan. Det är dock lite svårt att plana ut marken då det innebär att vi måste höja marknivån.
KURT
Om du är säker på att det inte är ogräsmedel från kombigödselmed i gräsmattan? Så är det nog tyvärr någon sjukdom, och det bästa man kan försöka göra då är att avlägsna drabbade delar och skott och slänga/bränna dem.
Gunilla T
Jorden runt syrenerna ser ju lite konstig ut - du kanske har rensat ogräs flitigt? Om inte så ser det ut som att den är sprutad med något växtskyddsmedel eller helt enkelt torkat ut så att inte ens ogräs orkar växa.
Aqvakul
Stroller combi har förstört många häckar.....
angylp
Jag har rensat ogräs runt syrenen... annars är det lerjord som är underlaget ..dock förbättrat med kogödsel och planteringsjord vid plantering...jag har krattat ned lite kogödsel detta år också... dock inte så flitig med vattning..
Ragnwald
CITAT (angylp @ 26-08-2008, 16:59) *
Hur djupt ska man jordförbättra ? (tänker främst på grus du skrev om). Syrenen har vi planterat för säkert 5 år sedan. Det är dock lite svårt att plana ut marken då det innebär att vi måste höja marknivån.

Har den inte vuxit större på 5 år g.gif , då måste det vara något som felar.
Eftersom den fått fin, näringsrik jord från start, kan det ju bara vara att den törstar och därigenom inte får tillgång till den näringen. Ingen tillväxt och känslighet för sjukdommar.
Hur stor var plantan från början? Stamtjockleken har stor betydelse för tillväxttakten.

Rötterna är tämligen ytliga, så åtminstone ett par dm djupt bör genomsläppligheten förbättras.
Syrénen vill ju gärna (om den själv får bestämma) även skydda marken runt stammen från stark soltorka.
Prova med gräsklipp som marktäckare, har funkat fint för mig.

PS. Akta dig för den billigaste köpejorden, enbart skräpjord utan rätt näringsbalans, som även innehåller massvis med ogräsfrön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon