Karin M i zon 5-6
Hej allihopa!

Ja, var i friden ska jag lägga in min fråga? Kanske "Småprat..." kan vara ett alternativ?

Jag sitter alltså här och funderar på vad som kan vara den allra bästa och enklaste lösningen på min rabattfundering. Jag har en flerstammig hägg på tomten, vid mitt växthus, vilken vi har gallrat nu i våras. Naturligtvis har det kommit upp en massa skott, vilka jag kommer att ge mig på senare, när jag ser vilka jag vill behålla. Men det kommer också en massa gräs, brännässlor och annat otyg - plus att det är svårt att komma åt med gräsklipparen - under och intill stammarna. Har därför börjat fundera på en något upphöjd rabatt runt hela härligheten... Marken lutar lite "utför" s.a.s. men det tror jag inte är något bekymmer. Min fråga är alltså vad ni som har erfarenhet har för tips och råd till mig. Naturligtvis ska jag inte sticka under stol med att jag vill slippa gräva, så mycket som möjligt! naughty.gif Är det någon idé att bara försöka täcka rejält med tidningspapper och sedan fylla med jord... Torvblock som "tott-emot"? (Förmodligen ett ord för zon 5+:are, skulle jag tro! Men användbart!) flirting.gif
Nåväl, antar att jag måste bort med grässvålen... Men jag hoppas på ett bättre förslag från någon klok människa!
Hälsningar Karin M
Gunilla T
Jag vet inte hur häggen reagerar men däremot vet jag att träd inte alls gillar att man fyller upp jord runt stammen. Med all säkerhet skulle den slå upp nya rotskott i din rabatt också.

Kanter att klippa blir det ju alltid, sätter du torvblock måste du också ha någon spärr mot gräset som annars växer in i torven.

Varför inte täcka en rundel med markduk, sätta något vackert grus ovanpå och ha en plats att ställa krukor på t.ex.?
ingrids
Håller med Gunilla T om grus, eller täckbark om du vill ha en mer skogig känsla. Gruset kan piffas upp med större stenar, barken med en snygg gren eller rotvälta. Några hål i duken för t.ex. daggkåpa kanske du vågar dig på om du gräver bort grässvålen först.
Karin M i zon 5-6
Ingrid och Gunilla!!! TACK!
Tänk så enkelt och snyggt det låter! Å att jag inte har tänkt på det själv!! rolleyes.gif Jag hade i.o.f.s inte tänkt fylla så högt mot stammen, för jag vet det där med att träd inte gillar att "fyllna till" wink.gif Men jag har lite olika perenner som jag hade tänkt bli av med på ett enkelt sätt - och samtidigt utnyttja den lutande gräsmattan! Men er idé är ju som klippt och skuren för min plats! Nu har jag nå´t att klura på!
Tack! smiley_small_hug.gif
Hälsningar Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon