lottanna
Hej!
Undrar hur/vad jag ska göra med lammöronen. De är enorma och blommorna/fröställningarna har gett vika och ligger på gräsmattan. Jag har rensat bort gammalt dött men undrar nu huruvida jag ska klippa ner blomstänglarna?
Undrar även lite allmänt över hur träd, buskar och perenner klarar av att flyttas nu under sensommaren? Har bla en Syrénhortensia som blommar för fullt. Bör jag vänta tills den blommat över innan jag gräver upp den? Finns det några allmänna gyllene regler för vad som ska klippas ner när och hur?
Läser och söker för fullt på nätet men vissa frågor kvarstår...
/nyfiken och vetgirig amatör
CillaM
Du kan klippa bort stänglarna på lammöronen. När det gäller buskar eller träd som blommar är det dumt att flytta dom mitt i en blomning, det går givetvis men det stör växterna. Vänta helst med andra ord. Detsamma gäller perenner. Man brukar säga att det som blommar på hösten kan flyttas på våren och det som blommar på våren planteras eller flyttas på hösten. Perenner kan också givetvis flyttas när de blommar eller strax innan men då uteblir ofta blomningen och det är väl synd? Sedan klipper jag själv ner perennerna på våren då risken är att de ruttnar bort när vatten och fukt går ner i de avklippta stubbarna på växterna. I naturen är det ingen som klipper och rensar och växterna mår ju finfint. Att man vårstädar är en annan sak.
lottanna
Hmm, vill ju flytta runt nu ju! crying.gif Har ju nyss blitt med trädgård och vill få liiite ordning innan vintern. Tror att jag chansar lite ändå... unsure.gif
CillaM
Det är ju en tidsfråga innan växter har blommat över, du kan flytta och plantera om en ganska så lång tid in på hösten, om du inte har tjäle vill säga.
renate
Jag skulle göra som Cilla föreslog.Jag tror inte lammöron klara sig om du flytta nu,de kommer att ruttnar.Samma gäller för din syrenhortensia,den mår bättre om du flytta den på våren.Det finns naturligtvis många perenner och buskar du kan flytta nu.
Ingrid Zon3
CITAT (lottanna @ 15-08-2008, 21:40) *
Hmm, vill ju flytta runt nu ju! crying.gif Har ju nyss blitt med trädgård och vill få liiite ordning innan vintern. Tror att jag chansar lite ändå... unsure.gif

Grattis till den nya trädgården! Skaffa en beskärningsbok (helst Vollbrecht), låna gärna på biblioteket, så här års är det nog inte kö på dem. Om du till att börja med betraktar varje beskärning som en amputation så är du på den säkra sidan.

Det är vanligare att man förstör växter genom att göra för mycket än genom att inte göra nåt alls. Om du är rastlös kan du väl prova yoga eller nåt biggrin.gif
lottanna
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-08-2008, 22:06) *
Grattis till den nya trädgården! Skaffa en beskärningsbok (helst Vollbrecht), låna gärna på biblioteket, så här års är det nog inte kö på dem. Om du till att börja med betraktar varje beskärning som en amputation så är du på den säkra sidan.

Det är vanligare att man förstör växter genom att göra för mycket än genom att inte göra nåt alls. Om du är rastlös kan du väl prova yoga eller nåt biggrin.gif

fear.gif spam.gif
CillaM
Va? Vad då spam lottanna??
lottanna
unsure.gif Försökte bara hänga på Ingrids humor ju... whist.gif giggle.gif
Ingrid Zon3
Lite kul var det ju, om det var yogan du syftade på. Var det biblioteket så tänker jag fortsätta spamma för det närhelst jag har en chans.

Och var det boken så kan jag tänka mig att en omröstning här på odla om bästa beskärningsboken skulle ge ett tämligen positivt resultat för den.

Cillas hemsida är jag också beredd att rekommendera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon