Lobo
Hej!

Från min mor tog jag en stickling av en krukväxt. Utan att inse vid tillfället, kände ingen till vad för slags växt det var. Nu, på ålderns höst, har jag blivit nyfiken. För att göra en kort historia kortare: kan någon hjälp mig att identifiera växten på bifogad bild.

Hälsningar,
Lobo (Sheriff)

[attachment=22631:8355_blomma.jpg]
Ålgryte
Änglatrumpet???
Lobo
Jag önskar att det vore så lätt. Änglatrumpet har tunnare blommor medan denna är mer vaxartad. Utöver det så luktar den massor.

Scooby dooby doo, where are you? We've got some work to do now.

CITAT (Ålgryte @ 13-08-2008, 19:10) *
Änglatrumpet???

Sussie F-Flower
Njaa... Inte för att jag kan så mycket, men jag tycker också att det ser ut som en Brugmansia.
Det finns väl X-antal hundra sorter, så omöjligt vore det väl inte, att det även finns någon/några sorter som är lite "vaxartad" i själva blomman...

Är du 100%-igt säker på själv, att det inte är en sån...???

Jag har googlat men inte hittat någon ännu...
Lobo
Desto mer jag tittar på änglatrumpetsbilder, desto mer "kanske" smyger in i min övertygelse. Växten är väldigt snabb på att reagera på vattning, slokar den så reser den sig upp direkt efter. Vore det en brugmansia blir mitt nästa steg att försöka lurka ut vilken sort. Google be thy name!

CITAT (Sussie F-Flower @ 13-08-2008, 19:45) *
Njaa... Inte för att jag kan så mycket, men jag tycker också att det ser ut som en Brugmansia.
Det finns väl X-antal hundra sorter, så omöjligt vore det väl inte, att det även finns någon/några sorter som är lite "vaxartad" i själva blomman...

Är du 100%-igt säker på själv, att det inte är en sån...???

Jag har googlat men inte hittat någon ännu...

MariaS
TVÄRSÄKER! Änglatrumpet/Brugmansia. Särskilt som den doftar starkt också. Sorten vågar jag mig dock inte på att gissa, men det är altså inte helt ovanligt att man har dessa som krukväxter inne året om.

Var bara försiktig! Även doften kan ha en viss påverkan, om det blir för mycke blommor. Vädra mycke!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon