Full version: Bilder på Kirskål
Margith
Här bjuder jag på en bild av Sveriges mest bortskämda Kirskål.
Den kom till mig tidigt i våras. Planterades i P-jord och fick bo i växthuset tills det var varmt nog att ställa ut den mot garageväggen.
Nu har min pappa byggt en blomlåda till den ( i lärkträ fear.gif ). Blomlådan står på min ena balkong, måtte nu Kirskålen överleva i lådan till nästa år. Jag vill ju smaka på den!!

[attachment=22632:080813_003.jpg]

Sen har jag en variegerad Kirskål också.
Men fundera inte på att sätta tänderna i den, då får du med mig att göra nono.gif

[attachment=22633:080813_006.jpg]

Samtidigt ber jag att få skicka ett stort thanks.gif och en blomma.gif till snälla Odlaiter som gjort sig besväret med att förse mig med dessa växter smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Odla kirskål, huga?
MariaS
Ja jisses. En annan gör allt för att utrota eländet och sen finns det de som ODLAR DEM I BLOMLÅDOR!? giggle.gif crazy.gif
Anki V
Kirskål finns numera även i mina rabatter. giggle.gif
[attachment=22635:kirs_Large_.jpg]

Men jag är ju en riktig fegis så mina får bo i stora krukor som jag grävt ner.

/Anki
Alexander-VG-zon3
äsch mina skämmer jag bort mer . naughty.gif
min brokbladiga odlar jag i kruka ( åretrunt ) och den får växa i kogödsel . och blir jätte stor och fin på en sommar . men jag vågar inte heller ''släppa'' lös min .
Aqvakul
Ni är f-n ta mig inte kloka........ kompiskram.gif
Margith
CITAT (Aqvakul @ 13-08-2008, 20:49) *
Ni är f-n ta mig inte kloka........ kompiskram.gif

Vet jag väl..
men jag är så gammal att jag inte bryr mig kompiskram.gif

Men för att försöka att vara lite allvarlig: Kirskål är INTE att leka med!!
Den variegerade sägs vara lite mindre aggresiv än den vanliga. Mitt första försök med variegerad kirskål överlevde inte första vintern i z6.
2:a försöket är bilden jag la in i mitt första inlägg. Den är planterad direkt i jord, men jag håller koll på den!

Den vanliga Kirskålen är inget jag skulle våga plantera i min trädgård. Det är därför som jag planterat den i en stor blomlåda uppe på ena balkongen. Blommorna bryter jag av och kastar i soppåsen så fort jag ser dem.

Men ni som ser Kirskålen som ogräset från h-vetet: har ni smakat på den? Varför odla Ruccola-sallad när Kirskålen växer gratis runt hörnet? Kirskålen är godare laugh.gif
Aqvakul
Visst smaken är inte oäven, men ett ogräs är det likväl.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon