Jag har lagt två frågot i växthusavdelningen och har insett att det inte är samma antal som läser som här i småprat.
Dels har jag frågat om pris för ersättningsrutor, 3 mm respektive 4 mm, och för plexiglas, jag vill bara veta den ungefärliga kostnaden.
Sen så ville jag veta hur man på bästa sätt får ren plexiglas från mossa och annat äckligt.
Den senaste frågan är jag mer otålig med eftersom jag ska rengöra ganska mycket plexiglastak i morgon och skulle vara jättetacksam om jag fick ett svar på redan ikväll.
*Stintan*
13-08-2008, 20:18
Här kan du se lite priser på isolerplastskivor
WillabKlick på tillbehör.
Tack, en jättebra länk stintan om jag behöver saker för växthuset, men jag hittade inga glas där.
Men brukar dom som har växthus köpa reservskivor från såna firmor? Jag tänkte mera på ett kostnadsförslag om man får glasskivorna tillskurna, måttbeställda, eller blir det kanske dyrare?
*Stintan*
13-08-2008, 20:55
Vet man vad man har för växthus så kan man ju kolla med tillverkaren. Jag vet dom som bytt från glas till plast t.ex. o köpt en hel sats. Annars får man nog kolla med något glasmästeri och få kostnadsförslag.
Jag får nog göra så, men då återstår ju ändå den mest akuta frågan.....hur rengör man plexiglaset på bästa sått?
Taket är alltså Plexiglas och har därför fått ta emot en massa skit som mossa och annat växande
*Stintan*
13-08-2008, 21:05
Panelborste och såpa kanske. Såg att Willab hade ett rengöringsmedel med såpa i så varför inte testa.
Snöflinga
15-08-2008, 20:15
Prova med rengöringsmedel för plastbåtar ... rengjorde en gång vita trädgårdstolar av plast med lysande resultat, de borde väl ha något för plexiglas också
Sussie F-Flower
16-08-2008, 00:05
Det enda jag tror, är att ca 50:- /m2 är bra pris för 4mm tjockt glas.
Det är ung vad jag betalat iaf....
Björken
16-08-2008, 10:01
Jag kan bara ge ett tips som jag själv använde sist jag gjorde rent mitt växthus som är av isolerplastskivor. Efter att ha svuret många gånger över att jag inte fick bort allt utan att gno, gno och åter gno så åkte min fönsterputsutrustning fram. Jag har en, fy vad svårt det blev att förklara, men ska försöka i varje fall. Det är en hätta som man sätter på en vinklad...........nej ska se om jag hittar en bild istället.
http://www.helmer-nilsson.se/BUTIK/Article...81V5C00RH0GOYLX samt
http://www.helmer-nilsson.se/BUTIK/Article...3WQZ7VUMCVAJTGS här har de kastat om artiklarnas namn men du förstår säkert ändå vad jag menar. Jag gjorde iordning en stor spann med medel för att ta bort alger tror säkert det går lika bra med såpa och vatten. Doppade ner skaftet med fibermoppen på och blaskade på ordentligt på rutorna med hjälp av grejorna och jisses vad det släppte bra. Ett skaft till förlängning behöver man också men det går ju bra med vilket kvastskaft som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.