Meliss
På vårarna är jorden i mitt växthus alldeles pudrig och jättetorrt. Typ en halvmeter ner. Inbillar mig att varenda nedbrytare och vitamin sakta kokat bort, alternativt försvunnit ner till trevligare trakter. I år ska jag skärpa mig och vara duktig. Men hur ska jag bära mig åt? Jag har jordbädd. Och ingen grund, liksom, så man kan gräva sig ner hela vägen så att säga. Ska man bara vattna? Är det liksom hela tricket? Eller hur gör folk?

confused.gif

Ngn som vet?
Preussen
jag gräver ner ny gjord, oftast kogödsel på påse och sen börjar jag bevattna bädden. jag lägger även på ev. gödning, pelleterad hönsgödsel och aska.
Eva 33c
Jag har också jordbäddar och inget golv i växthuset. Ursprungjorden är lden erjord som fanns på platsen där växthuset byggdes. Varje höst täcker jag jordbäddarna med löv, i mitt fall oftast lönnlöv. På våren inför odlingssäsongen blandar jag ner det som finns kvar av löven och lägger sedan det färdiga innehållet från hushållskomposten som täcke över ytan. Sen täcks odlingsbäddarna åtminstone en gång under säsongen med gräsklipp i ett ca 10cm tjockt lager. Efter att ha gjort på detta vis i 13 år är jorden i växthuset levande och full med mask.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon